Hur fixar man en V-broms som gnisslar?

Jag har problem med min bakre v-broms (tre år gammal). Jag har aldrig haft problem med den förut, men när jag bytte klossarna började den gnissla fruktansvärt! Jag tycker att jag har testat allt och min cykelhandlare står stum...

* Först justerade jag bromsklossarna, rengjorde fälgarna och bromsklosarna noga så att ingen olja fanns kvar.

* Sedan tog jag isär bromsen och smorde upp den.(hjälpte lite)

* Tillslut så slipade jag bort en bit på bromsklossens greppyta, men det hjälpte inte.

Är bromsen slutkörd? Det är inget fel på fälgen, eftersom den är ny och fin.
 
Vad är det för V-broms?
Jag vet att Shimanos XT V-bromsar som har ett litet paralellogram linkage (för att bromsklossen ska röra sig parallellt med färgytan) slits med tiden och när det blir glapp i länkaget så kan detta medföra att bromsen gnisslar.

Om detta är problemet finns inte mycket att göra, byt broms!

Om detta alternativ känns lite väl drastiskt så kan du försöka ställa klossarna med lite(!) "toe-in", egentligen ska detta inte behövas på V-bromsar men ibland kan det vara enda lösningen på bromsgnissel.
 
Bromsbelägg

Jag har testat Shimanos bromsbelägg och de gnällde på min cykel. Värst var det på vintern innan beläggen blivit uppvärmda. Nu kör jag på Aztecs bromsbelägg och de fungerar utan att gnälla. Så prova att byta till ett annat bromsbelägg innan du antar det värsta.

/Jonas U
 
Jag har ett par bromsar som enbart heter Shimano...svårt att veta vilka de är. När jag köpte cykeln så var den utrustad med STX RC så jag antar att bromsarna är desamma eller sämre. Bromsbeläggen är inte direkt dyra och det kan vara möjligt att de kan vara problemet. Faktum är att det var först när jag bytte klossar som gnisslet började.
 
Nya klossar

När du köpte nya klossar måste det ha varit något slags märke på dem. Det behöver inte vara just Shimano utan kan vara några som är kompatibla.

Aztec har antingen bara belägg (ca 59:) eller hela klossar (89:). Förmodligen måste du ha hela klossar med STX RC bromsar.

/Jonas U
 
Namn på klossar men...

Jag köpte faktiskt aztec klossar, men har kommit fram till att de är "för" kraftfulla för mitt bromssystem.

Bromsarmarna vibbrerar när jag lägger på kraft och och tror att det är vibbrartionerna som är källan till mitt problem.

Antagligen är hela systemet utnött och inte i skick att cykla på. Hade faktiskt tänkt köpa nytt redan från början, men tyckte att det var dumt, eftersom bromsarna funkade då.

Jag blir nog tvungen att köpa ett nytt system.

Tack för hjälpen!
 
avståndsskillnad...

ehrm...bromsklossarna ska väl inte monteras helt parallellt med fälgsidan? Det ska väl typiskt vara ett större avstånd (nån millimeter) mellan framkant av klossen och fälgsidan, jämfört med bakkant.
Detta eliminerar gnissel tror jag...
 
Avstånd...

Du har helt rätt angående justeringen. Att det minskar gnissel vet jag däremot inget om.

Mitt problem var att det blivit ett slitage inne i bromsarmsfästet som bidragit till att klossarna rörde sig när jag bromsade.

Jag köpte ett par nya bromsarmar och flyttade dom nya bromsklossarna till den främre bromsen. Gnisslet försvann och bromsförmågan är tillbaks!!
 
cykelåkare

Jag tror inte utsidan är rätt forum för mtb åkare...
Det enda man hör är av rent tekniska skäl.
Bromsar som låter si eller så tex.
Det är väl ändå inte bromsarna hela upplevelsen går ut på........

/Bosse.
 
problem

Det är väl så att man gärna pratar om de problem man har eftersom man vill lösa dem. Likadant med saker man undrar eftersom man ju vill ha svar på dessa. När dessa är avklarade blir det ju att man gärna snackar om upplevelser o dyl.
Thomas.
 
GNISSLANDE V-BROMS

JUSTERA "BROMSPADSET" MED TÅ-IN D.V.S. SÅ ATT FRAMKANT PÅ "PADSET" TRÄFFAR FÄLGEN FÖRST. DET BÖR VARA ETT EN GLIPA PÅ 1MM I BAKKANT OM DU LÄGGER AN "PADSET" MOT FÄLGEN FÖRSIKTIGT, ETT TIPPS ÄR ATT DU ANVÄNDER ETT KREDITKORT SOM ETT MALL NÄR DU DRAR FAST "PADSET".
NÄR DU SEDAN BROMSAR, FÅR "PADSET" EN LÄTT ANLIGGNING MOT FÄLGEN I FRAMKANT SOM FÖRHINDRAR "SKRIK". BROMSAR DU KRAFTIGARE ANSÄTTS HELA "PADSET" MOT FÄLGKANTEN.
THOMAS PETTERSSON
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Sliter man upp styrstolpen om man lossar/spänner styre ofta? Mountainbike 10
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
Mylk Var i Malmö kan man börja på mountainbikeklub? Mountainbike 1
m_junken Hur lång sadelstolpe kan man köra med? Mountainbike 3
Drifter Vart cyklar man i Östersund? Mountainbike 4
Ibasto Var annonserar man bäst? Mountainbike 1
mbvall var ska man cykelsemestra? Mountainbike 9
pathfinder77 Olyckan är där när man minst anar det! Mountainbike 16
sunflow Freeride & Downhill i Europa - vart åker man?? Mountainbike 13
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
sedell Hur får man bort framgaffeln? Mountainbike 3
SAMSare Har nån Recept på hur man tillagar egna Powerbars? Mountainbike 5
Hur börjar man? Mountainbike 4
mtbsmuffe Fälgar.hmm Vilka ska man ta? Mountainbike 3
2fast Var cyklar man(kvinna)i skåne? Mountainbike 5
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
bjornen Vad rengör man kedjan med? Mountainbike 10
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
Thompaa Nyppunka.. vad gör man. Mountainbike 7
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
ekis Varför heter det v-broms? Mountainbike 7
andess svampig broms Mountainbike 6
polarhund Kostnadseffektiv broms? Mountainbike 6
pathfinder77 Ställa in V-broms Mountainbike 1
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
avslutatmedlemskap150217 Varför V-broms på Svenssoncykel? Mountainbike 63
Skrikande broms Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.