Varför så få ofodrade polycottonjackor

Jag har länge trånat efter Fjällrävens smock från deras numberskollektion, men 7500 kronor är inte aktuellt, inte ens efter ett glas gott rött vin på fredagkvällen. Att hitta en smock i vettig prisklass har visat sig vara svårt. Utsålt på de flesta ställen jag tittat och jag kan tänka mig att Corona gör att det tar tid att fylla på lagren.

Tillslut bestämde jag mig för att testa en anorak, lite på chans:

Återkommer med ett utlåtande när den dimper ner i posten.
Vad tycker du om garphyttans smock då? Förvisso 2500 men det är iaf inte 7500...
 
Vad tycker du om garphyttans smock då? Förvisso 2500 men det är iaf inte 7500...

Jodå, jag har spanat på den också. Blir det en smock framöver så kommer jag kanske ta hem den för att kolla in den.

Jag har fått hem anoraken från Helikon-Tex nu. Spontant måste jag säga att jag är positivt överraskad. Den ser ok ut och känns bra att ha på sig. Sedan är frågan hur den kommer hålla, hur hållbara är sömmarna, kardborrebanden vid ärmsluten och så vidare. Det får tiden utvisa.
 
Ser fin ut, synd att de inte har nån info om hur huvan kan justeras. Men det kanske man ska tolka som att den inte kan det?

Var och testade jackan igår. Tyckte den verkade riktigt bra förutom att den inte hade någon justering av huvan (precis som du anade). Blev inget köp för min del just nu men överväger ändå köp.
 
Den gillade jag också! Ledig modell med stora fickor. Kanske får man t.o.m. ner svampboken. Den ska jag kolla på. Tack för tipset Monica!

Jag testade för skojs skull med svampbok i smocken från helikon tex. Svampar i skog och mark av Bo Nylander går inte ner i framfickorna, det saknas runt två cm. Nya svampboken av Holmgren Marklund går ner men locket går inte igen. Lilla swampboken från Holmgren Marklund (som man snarare har med i skogen) går ner i framfickor, bröstfickor, napoleonfickorna och t o m ärmfickorna (totalt obekvämt att ha den i sista ficktypen). En standard för hur man mäter storleken på fickor skulle underlätta enormt men Holmgren Marklund bör vara så vanliga här på forumet att de i alla fall ger en ide.
 
Man tackar! Jag har samtliga, men inte nödvändigtvisa samma utgåvor som du förstås. Nya svampboken är f.ö. i sett sällsynt korkat format, nästan lika bred som hög.
 
Nu verkar Itab ha kommit igång med en jacka igen.

Friluftsjackor för herr | Låga priser | ITAB (itaboutdoor.se)

Häromdagen hittade jag också en från Sportshopen. Den ska komma till min butik denna vecka.

Nordkap Stretch Jacket - Sportshopen
Jag köpte till slut jackan från sportshopen. Tyvärr är den inte riktigt som jag hoppades, jag borde kollat lite bättre innan köp. Tyget är tunnare än på min gamla TP-X och det är stora stretchpartier som inte är lika vindtäta som övrigt tyg. Den kanske passar bättre längre fram i sommar.
Men den är mjuk och smidig, så är det de som är tanken med den så har de lyckats ganska bra.
 
Man tackar! Jag har samtliga, men inte nödvändigtvisa samma utgåvor som du förstås. Nya svampboken är f.ö. i sett sällsynt korkat format, nästan lika bred som hög.

Jag kom på efteråt att för att skapa en standard måste man självklart ange utgåva mm. Får leta reda på de uppgifterna och något block i A5 storlek och se om jag fortsätter försöka skapa en "mäta fickstorlek standard". 😁
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
niklaz Skumplastunderlag som inte krullar ihop sig så mycket? Utrustning allmänt 10
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
hallonraden nalgene-kanske inte så bra...? Utrustning allmänt 21
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.