Varför så få ofodrade polycottonjackor

Jag har Lundhags Gliis anorak (med bra justering på huvan) samt jacka (har bara gummiband i huvan ingen justering), kan fortfarande köpas i Lundhags outlet, diverse andra internetbutiker eller begnagnat.
A85065_408_01.jpg
0
1117053-453_computedimageurl.jpg
 
Jag har Lundhags Gliis anorak (med bra justering på huvan)
A85065_408_01.jpg
Ooo, den var snygg! Skapade direkt ”villhöver” 😁 Tycker du att den är liten i storleken? Att den sitter så där figursydd som många andra friluftsjackor? Tycker ibland det är skönt att det finns rörelsefrihet samtidigt som det finns möjligheten att ha värmande lager under. Behöver man gå upp en storlek? På min Klättermusen Einride har, efter 10års flitigt användande, dragkedjan slutligen givit upp...
 
Ooo, den var snygg! Skapade direkt ”villhöver” 😁 Tycker du att den är liten i storleken? Att den sitter så där figursydd som många andra friluftsjackor? Tycker ibland det är skönt att det finns rörelsefrihet samtidigt som det finns möjligheten att ha värmande lager under. Behöver man gå upp en storlek? På min Klättermusen Einride har, efter 10års flitigt användande, dragkedjan slutligen givit upp...
Detta är ju tyvärr herrmodellen. Damvarianten är typ hallonröd eller svart. Jag har en gammal gråblå (charcoal) och svart. Jag tycker den är rätt normal i storleken, kortare i möjligen ärmarna (jag är 161 cm lång 😂 har korta armar och denna passar) ganska rak i modellen ej figursydd. Men jag har klämt till med en L, för att ha plats för underställ och stickad ulltröja. Den är då ändå inte överdrivet stor.
 
Jag har snarare uppfattningen att det finns fler bomullsaktiga jackor på marknaden nu än för några år sen. Har själv bl a två Norröna Svalbard, två KM Einride och en KM Rimfaxe (jag är svag för att "hamstra" på outlets/reor och liknande. :) Amundsen har väl också några modeller.
 
Jag upplever att tyngre mer expeditions betonade bomulls/pollycotton jackorna har försvunnit från flera tillverkare samtidigt som utbudet av lättare mer street bomulls/pollycotton jackor har ökat hos samma tillverkare.

Jag har Haglöfs Trail jacket pollycotton i en snygg tarn blue som jag stortrivs med.
 
Införskaffade en Särma smock, mycket jacka till liten peng, den är slankare skuren är originalet, vidare saknas bottenkrans innerfickorna, men åtta på utsidan, ventilation under ärmarna, Canadaknappar, nedre främre fickorna tillverkade med viklås. Rekommenderas gärna.
 
Brukar du köpa dem på plats i polen som import eller finns det någon viss svensk webbutik du använder ?

Jag har flera plagg inklusive "smocken" från det märket och jag har köpt från England (ingen bra idé just nu), helikon direkt och minst en annan sida från någonstans inom EU. Jag har t o m fyra ex av smocken då jag när jag skulle köpa en till hamnade på en rea så det blev tre istället för en. Den första har jag som vardagsjacka och den här i stort sätt varit den enda jag använt de senaste fyra åren. Undantaget om det ösregnar redan när jag går hemifrån eller om det är snödrev. Den andra mestadels som skogsjacka och de övriga två ligger som reserv när de första tar slut
Jag plockar däremot bort fästet för gradbeteckningar och minst en av ärmfickorna från de jag använder då inget är något jag har användning av. Luvan känns stor så länge det inte blåser men när det gör det så räcker det att rulla kanten en aning så får man både sikt och vindskydd.
 
”Rambojack
Ja det jag söker är en jacka i bomull och syntet-blandning utan foder och gärna med huva i samma material , gärna med tvåvägsdrsgkedja och sån huva man kan minska djupet på genom att dra i nacken

Den sk Rambo-jackan m65 har jag sneglat på under åren. Men har dom inte ofta tunt syntetfoder på insidan? Eller kanske olika på olika modeller . Dock brukar väl som ja en sån där tunn huva i syntetmaterial som viks in i kragen och jag är lite allergisk mot gympapåse-huvor.

”Rambojackan” är faktiskt inte så dum. Jag har en sedan Gud vet hur många år tillbaka, använder den som skrotjacka i stugan. Slitstark som tusan, dubbelt tyg. Finns löstagbart foder så den funkar toppen på hösten också. Huvan är dock inte mycket att hurra för – och det dubbla tyget gör den ganska tung. Min är av finmärket Alpha Industries. Vill du testa en för nästan inga pengar alls finns det beggade militära varianter för typ 300 spänn på Varusteleka. De har en del andra vettiga jackor också, både i civila färger av egen tillverkning och riktigt MÖP-igt överskott. Hade det inte varit för kamouflagemönstret hade jag själv köpt en brittisk smock.
 
Införskaffade en Särma smock, mycket jacka till liten peng, den är slankare skuren är originalet, vidare saknas bottenkrans innerfickorna, men åtta på utsidan, ventilation under ärmarna, Canadaknappar, nedre främre fickorna tillverkade med viklås. Rekommenderas gärna.
Jag är sugen på en sådan. Är den väldigt svettig? Är väl någon PU-beläggning i den?
 
Jag har letat efter en billig funktionabel ofodrad polycottonjacka , vilket är den typ av plagg jag själv haft mest användning av under åren.

tycker dock det är märkligt att denna typ av jacka är såpass ovanlig numera? Är det enbart märken som Garphyttan och Fjällräven som producerar enkla jackor utan membran?

Itab hade flera modeller förut av T&P och Englessons men nu när man går in på deras sk vandringsjackor skryter de flesta med att de är ”vattentäta”. Jag vill ha en allroundmaskin som andas och det gör inte vattentäta jackor.
Varför finns så få såna jackor? Tror vanligt folk att deras vardagsjackor behöver vara regnjackor?
Är inte de flesta Fjällrävens polycotton? De kallar den ett eget namn G1000, men det är ju version av polycotton.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
niklaz Skumplastunderlag som inte krullar ihop sig så mycket? Utrustning allmänt 10
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
hallonraden nalgene-kanske inte så bra...? Utrustning allmänt 21
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.