Varför så få ofodrade polycottonjackor

Jag har letat efter en billig funktionabel ofodrad polycottonjacka , vilket är den typ av plagg jag själv haft mest användning av under åren.

tycker dock det är märkligt att denna typ av jacka är såpass ovanlig numera? Är det enbart märken som Garphyttan och Fjällräven som producerar enkla jackor utan membran?

Itab hade flera modeller förut av T&P och Englessons men nu när man går in på deras sk vandringsjackor skryter de flesta med att de är ”vattentäta”. Jag vill ha en allroundmaskin som andas och det gör inte vattentäta jackor.
Varför finns så få såna jackor? Tror vanligt folk att deras vardagsjackor behöver vara regnjackor?
 
Det finns ju fortfarande rätt många produkter i polycotton inom hantverkskläder.

 
Tråkig utveckling! Själv har jag gått åt andra hållet: Från vattentätt till polycotton eller ylle.
Finska Sasta gör bra och funktionella friluftskläder och har flera jackor i polycotton. Men inte billigare än Fjällräven och definitivt inte än Garphyttan.
 
Letar du efter mer "jacka" (kraftigare, med fickor, huva etc),eller mer "vindskjorta"? Jag tycker bägge sorterna är lättast att hitta på loppis/second hand, eller militära överskott typ Army Gross, Garderoben, Röda stjärnan o.d. Här första bästa exemplet på en mer "jack-aktig" - (den klassiska M65:an, avtagbart foder som bonus), och här en mer åt skjort-hållet (fransk elegans, smidig under ett höftbälte) för hela 199 kr :)
 
Jag två Lundhags och en Bergans i "polycoytton". Har inte märkt att det varit svårt att få tag i. Men det är i.o.f.s. några år sedan jag köpte dem.
 
Lundhags har flera modeller. På Stadium outlet har jag nyligen sett polycotton kläder och har köpt såna byxor på från Claes Ohlson. Tycker man ofta ser skillnad i tätheten på trådarna att billiga är mycket grövre. Har också sett mjukisbyxor i 65 polyester 35 bomull så man ska inte stirra sig blind på materialet utan vävningen är nog väldigt viktig
 
Letar du efter mer "jacka" (kraftigare, med fickor, huva etc),eller mer "vindskjorta"? Jag tycker bägge sorterna är lättast att hitta på loppis/second hand, eller militära överskott typ Army Gross, Garderoben, Röda stjärnan o.d. Här första bästa exemplet på en mer "jack-aktig" - (den klassiska M65:an, avtagbart foder som bonus), och här en mer åt skjort-hållet (fransk elegans, smidig under ett höftbälte) för hela 199 kr :)
Ja det jag söker är en jacka i bomull och syntet-blandning utan foder och gärna med huva i samma material , gärna med tvåvägsdrsgkedja och sån huva man kan minska djupet på genom att dra i nacken

Den sk Rambo-jackan m65 har jag sneglat på under åren. Men har dom inte ofta tunt syntetfoder på insidan? Eller kanske olika på olika modeller . Dock brukar väl som ja en sån där tunn huva i syntetmaterial som viks in i kragen och jag är lite allergisk mot gympapåse-huvor.
 
Jag har flera plagg från Polska Helikon-Tex som främst gör "taktiska" kläder, men också har mer "civila" för friluftsliv och bushcraft. De har bl.a. ett par klädlinjer som jag tror kan heta "pilgrim" med både traditionella jackor/skjortor av polycotton och anorak.
 
Jag har flera plagg från Polska Helikon-Tex som främst gör "taktiska" kläder, men också har mer "civila" för friluftsliv och bushcraft. De har bl.a. ett par klädlinjer som jag tror kan heta "pilgrim" med både traditionella jackor/skjortor av polycotton och anorak.
Ja, jag skulle ju ha haft med dem i min lista. Har också några välgjorda och slitstarka polycottonplagg därifrån. Scout- frilufts- och "militära" kläder från Tjeckien/Slovakien har också gott rykte.
 
Jag har flera plagg från Polska Helikon-Tex som främst gör "taktiska" kläder, men också har mer "civila" för friluftsliv och bushcraft. De har bl.a. ett par klädlinjer som jag tror kan heta "pilgrim" med både traditionella jackor/skjortor av polycotton och anorak.
Brukar du köpa dem på plats i polen som import eller finns det någon viss svensk webbutik du använder ?
 
Det är klart letar man bara på Naturkompaniet elller Postorder jättarna så är utbudet magert, men en rymlig herrskjorta i Poly/Bomull säljer många och även jackor med smarta fickor som tillåter höftbältet bara man letar lite bredare innan man gnäller.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
niklaz Skumplastunderlag som inte krullar ihop sig så mycket? Utrustning allmänt 10
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
hallonraden nalgene-kanske inte så bra...? Utrustning allmänt 21
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.