Varför så dyra Arcteryx??

Har i min ryggsäcksjakt börjat fundera över import från staterna för att få lite billigare grejor. Döm min förvåning när vissa prylar (t.ex. Osprey) har SAMMA pris i USA som här hemma, medans andra (t.ex. Arcteryx) har väldigt stora påslag. Varför på den ena och inte på den andra undrar man...

Exempel:

Osprey Packs Ceres 50 Backpack - 2800 cu in
Price: $178.95

ArcTeryx Khamski pack - 2625 cu in
Price: $173.95

Hos Wått&Torrt i Sundsvall kostar Khamskin 4000:- och Ceres 1500:-

Vilken är mest prisvärd tycker du?

Priserna här från http://www.backcountrystore.com

Har läst tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22648 men inte hittat acceptabla förklaringar...



[Ändrat av Weyland 2003-12-08 kl 22:55]
 
Kan bara hålla med dig. Jag slog till på en Osprey Switch 25+5 för 1 300 kr istället för en för en Arc T'eryx M30 för 2 700 kr som skidryggsäck. Tyckte dessutom att Osprey hade en hel del smartare lösningar. Kanske kändes Arc T'eryx något mer robust, men klart är att jag fick mer ryggsäck för pengarna när jag valde Osprey. Är supernöjd med mitt val och har sedan tidigare en Osprey Crescent 90, som också är super. Go for Osprey! Klart är att Arc T'eryx också gör bra ryggsäckar, men man kan ha roligare för pengarna.

Kolla också in: http://www.northernmountain.com/killerdeals.asp

Här kan du ofta hitta bra priser på fina ryggsäckar ifrån bl a Osprey, Dana Design och Gregory. Jag har dock aldrig beställt därifrån, upptäckte den försent...

/Pontus
[Ändrat av pottan 2003-12-08 kl 23:34]
 
Hej, Arcteryx är bra grejjer men tyvärr aldeles för dyrt. Men köp Ceres du! Jag köpte en Ceres 38 som alpinklätterrygga i somras och den var superskön. Prövade runt en massa olika (TNF, Karrimor, Lowe, Grivel, BD) Osprey Ceres satt bäst på ryggen.
 
Arcteryx har ju blivit ett innemärke här i Sverige vilket gör att de kan lägga priset högre än för jämförbara märken som inte är lika kända och populära bland oss svenskar. (Min teori iaf.)
 
sova; sa:
Arcteryx har ju blivit ett innemärke här i Sverige vilket gör att de kan lägga priset högre än för jämförbara märken som inte är lika kända och populära bland oss svenskar. (Min teori iaf.)

Nej, det är tvärt om: Archteryx har lagt sitt pris väldigt högt här i Sverige, vilket lett till att de nu är ett innemärke. Svenskar är så dumma, vilket även Levis m.fl insett, ju dyrare, desto tuffare.

(Vad har detta med alpinism att göra?)
 
Vandrare; sa:
Nej, det är tvärt om: Archteryx har lagt sitt pris väldigt högt här i Sverige, vilket lett till att de nu är ett innemärke. Svenskar är så dumma, vilket även Levis m.fl insett, ju dyrare, desto tuffare.

(Vad har detta med alpinism att göra?)

Levi's (eller den svenska distributörens) marginaler måste vara hyfsade, läste nyligen att de precis lagt ner/skulle lägga ner den sista fabriken i USA. Så deras tillverkningskostnader i Kina/Mecixo/Brasilien mfl länder med "gratis arbetskraft" lär inte vara särskilt hög jämfört med de överpriser vi i Sverige betalar.

/mats
 
Lite billigare iallafall

Var uppe i Oslo nyss och såg att du får 25% av på alla Arcteryx säckar. Dessutom är den norska kursen ganska låg nu, och bussen billig...

men i alla fall, är du runt Oslo ta dig en tur till Skandinavisk Höjfjells utstyr på Torggata. Du kanske kan "tjäna ngr kronor"

Fred
 
Arcteryx tillhör de dyrare alternativen i de flesta av jordens lánder, inte bara i Sverige. Om det är várt att betala mer för deras grejer än för andra, billigare alternativ, är vál upp till var och en.

Oftast är ju en produkt billigare i sitt ursprungsland än pà export. Detta är ju kanske inte sà konstigt med tanke pà de merkostnader som distribution utomlands för med sig. Här i Spanien kostar ligger exempelvis Haglöfs i det allra dyraste segmentet. De har dock áven lyckats fà lite kultstámpel typ Arcetryx i Svertige tack vare häftig marknadsföring, extotsikt namn och ursprungsland, jámföreslevis lyckad och annorlunda design och idéer etc, samt kanske, (vem vet?), det hóga priset ár en lockelse i sig? Eller om det är tvärtom?

Mvh / Mats
 
ÄSCH.. Jag tycker att det e helt rätt att popmärkena e dyra, är folk så ***** att dom helt utan eftertanke köper det dyraste bara för att dom tror att deras helgtur i skogen kräver samma utrustning som en polarexpedition.. Jag har sett det hur många ggr som helst, folk som har prylar för 100 000:- men som inte klarar att göra upp eld om deras hightechninja tändare inte funkar, favoriten e alla med eldstål som inte kan få eld ens med bensin och tändstickor. Nää, lägg pengarna på kurser och mer tid i skogen..
 
FJS90/91; sa:
samma utrustning som en polarexpedition..

Skulle inte ta en sån jacka på polarexpedition, om jag inte var sponsrad förstås. För å inte tala om Archreryxbrallor, snacka om vansinne vaje gång man ska skita (ingen hel dragkedja i benet på värstingbrallan Alpha!!). Men det är klart, dom är ju tighta och slimmade, och det är ju modernt...
 
Dessutom så har jag hört en del illasinnade rykten om dålig hållbarhet, men det är ju inte så viktigt på väg till McDonalds..
 
Utseende

Utan att göra detta till en ny TNF-gubbvarningstråd, så tycker jag att Arcteryx gör förbannat mycket snyggare jackor än konkurrenterna. Färgerna är oftast betydligt trevligare. (Varför är för övrigt alltid dammodellerna av friluftskläder så överlägset mycket snyggare än herrmodellerna?!)

Just därför har jag funderat på att köpa en paclitejacka från Arcteryx för att ersätta min något slitna Marmot Precip (2 år på julafton). Eller har någon ett annat förslag?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.