Varför innertält på vintern?

Funderar på att skippa innertältet på årets vintertur i fjällen.

Nackdelar:
Lite mer dragit och fladdrigt (men jag gräver ner tältet så det borde inte bli så stor skillnad)
Ev. lite mer dropp om temperatur nära noll
Ev. lite snö som yr in

Fördelar:
Lättare
Större yta
Mindre vått/fruset tyg

Men de flesta använder innertältet även på vintern. Vad missar jag?

Jänkarna verkar använda pyramidtält även på vintern i Alaska osv och de har väl minst lika hårt väder som vi har.

Var det joru som hade skaffat en HMG pyramid, har du använt den på vintertur än?

Sovsäcken har GWS så den lär tåla rätt mycket väder.

Ja jag kan så klart ta med mig hela tältet i år igen och testa utan innertält men jag vill bära lätt och är intresserad att höra från er med mer erfarenhet.
 
Jag tältade flera vintrar i ett billigt skit-tält utan innerduk och tycker man att det inte gör något att tex Rimfrosten som sätter sig på insidan på duken från utandningsluften, och som rasar ner i nyllet samt sovsäcken på morgonen så är det OK.

Nästa grej är givetvis att det är mycket mycket kallare i tältet.

För att hålla värmen på vintern gäller det att få luft att stå stilla, det är en princip som funkar kanon inte bara i tält utan även i liggunderlag, kläder osv.

Djurhår är ihåliga för att skydda djuret mot kyla.

Fukten som rinner på insidan av yttertältet slipper sovsäcken bli blöt av, det är en stooor fördel.

Men testa själv och se hur det bli och återkom med rapport här på Utsidan !
 
Föregående talare hann före: testa o berätta. Gäller då att ha ett tält som går att sätta upp utan innertält.
Rimfrost blir d väl även med innertält, iaf senast när jag tältade i -15 till -20 grader. Visserligen var vi många i tältet o d kan ju ha spelat in.

Glöm ej att det är skillnad på vintertur i fjäll o skog. Var det inte en tråd här på utsidan där en beskrev om fjälltältning i tentipi...vilket gick bra t sista natten då tältpinnen gick av.
 
Men egentligen är det väl yttertältet som är det onödiga på vintern? Är det minusgrader behövs inget regntätt yttertält?
 
Innertält

Första gången jag vintertältade på vinterfjället så ställde jag mina telispjäxor, i absiden. På morgonen var de fyllda med pudersnö som jag fick gräva ut, de hade letat sig genom myggnätet i ventilen i ovädret under natten.

Jag tycker komforten är bra mycket bättre har sovit några nätter i enväggstält och det funkar väl men det är så mycket mysigare med ett innertält och vikten är ju inte mycket att bråka om!

Och efter ett väderomslag med blötsnö och regn på kvällen och sedan -15 så skulle jag inte ens fundera på att skippa yttertältet;-)
 
Bara innertält fungerar bra i skogen men principen att borsta bort alla snöflingor och ispartklar från kläder och skor innan man kryper in i innertältet blr säkert enklare med dubbeltält i blåsig fjällmiljö.

Thure
 
Ultamid

Jag använder dubbeltält på vinterfjället och oftast i skogen också. Upplever det som både torrare och varmare.

Visst skulle vårt Ultamid funka, om det grävs ner en bit och mittstången förstärks med t ex skidor. Men ventilationen är undermålig för nedgrävning och måste stängas helt i drev, så jag tror inte att det skulle vara samma behagliga klimat som i vårt vintertält.

Mitt Saivo får göra tjänst istället, gott om drevsnöfri plats och fantastisk ventilation även nedgrävt. Har mkt sällan rimfrost i Saivo faktiskt. Och stjärnklara lugna nätter går det fint att vika undan absiden och ligga som i en gapahuk :).

...jag går med pulka, att bära, ja det ger andra preferenser ;).

//J
 
Tack för alla svar!

Ja visst hade jag kunnat prova själv, som jag skrev, men mitt mål var att klara en vecka på fjället i 60-70 liter (max HMG Porter 4400) och då är innertältet nästan en tiondel av min basvikt för vintertur. Därför intressant att höra från folk som faktiskt provat.

Nu löste det sig dock genom att jag spontanköpte en pulka i dag! Halva priset på Tindeberg.

Angående att det regnar och snöar rimfrost har jag haft det flera gånger i Unna, med innertält, men det beror kanske på för dålig ventilation när man gräver ner det. Nu kan jag ta ett större tält i pulkan om jag vill :) En natt förra vinter regnade det i innertältet när det var -10 ute men då var tältet begravt i 50 snö runtom pga drev.
 
Vi är fyra pers som ska bo i mitt Varanger 8-10 Camp i riksgränsen nu över valborg. Det ska snöa en hel del och vara 5-10 minus. Har kamin som vi kommer att använda. Vad säger experterna här på utsidan. Ska man köra med innertält eller inte. Det stora nackdelen är att man tapper endel volym. Vilka är fördelarna? blir det bättre klimat? kondens osv?
 
Det är ett alt på vår höst utan mygg att skippa innertält.
Samt om man ej anv pulka,skulle då ha sovsäcksöverdrag som skyddar mot fukt .
Endast intr av vintertältning på vår vintern,men har haft kondens problem i små tält på sommaren nära havet med dimma och nära insjö och när det regnat mkt och med rimgfrost och små ischoke som ramlar ner på utr är ju ej trevligt.
Kängor borstar man av och har i innertältet om man ej valt för litet tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
KillerKaninen Lodräta väggar på innertält? Bo och sova 6
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
maka Tuggummi i innertält (Tvätt/rengöring) Bo och sova 8
Smogz Varför innertält Bo och sova 27
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
utesälen Resa innertält först? Bo och sova 29
nordängen Varför innertält? Bo och sova 17
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Spinspider Mesh (myggnät) som innertält? Bo och sova 0
Ulvskog Hooped Gatewood och Serenity innertält Bo och sova 6
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Hur lagar man ett innertält? Bo och sova 4
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.