• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Varför fiskar inte tjejer?

Jag skrev EN DEL killar

Och Patric här ger ju ett bra exempel på den typ av kommentarer som visar att min sort helst ska stanna hemma vid spiseln istället.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gammal tråd, men...

Jag vill passa på att det även finns män (min egen, till exempel) som inte gillar att fiska. Däremot följer han gärna med ut på isen om han får ha med sig en bok, alternativt lägger rutten för fjällvandringen så att jag kan få komma förbi någon liten fiskesjö och testa några kast. Vill jag ha fiskesällskap är det mamma eller pappa som gäller. Jag insåg tidigt att ansvaret för att uppfostra våra små döttrar till fiskare ligger på mina axlar, och det verkar gå ganska bra. Sexåringen rensade sin första abborre i somras, stolt som en liten tupp (eller ska man kanske säga höna?)

Det går inte att "lära upp" vem som helst till fiskare, eftersom det kan finnas så många grundläggande invändningar. Vissa finner det etiskt förkastligt, andra tycker bara att det är långtråkigt. Vill man ha med sig icke-fiskare ut är det nog bäst att låta dem följa med på sina villkor - ha många kaffepauser, tälja barkbåtar, tillåta prat mm.

"Do what you like, like what you do"

Som de flesta "friluftsaktiviteter" är det traditionellt manliga aktiviteter så det är ju inte så svårt att förstå varför det finns så "få" fiskande tjejer.
Men visst finns det tjejer som fiskar. De flesta jag stött på är flugfiskare.
Själv är jag 27 år uppvuxen vid kusten och har alltid fiskat lite så där mer eller mindre
Numera bor jag i fjällen och har bara i sommar spenderat över 20 midnattsolsnätter i ett par alldeles för varma neoprenvadare med ett splitcane spö i högsta hugg!

Flugfiske är både meditativt & adrenalin fyllt...och ger ofta gryma natur upplevelser.
Dessutom är det oerhört mycket fräschare att fånga sin egen färska fjällfisk, istället för att köpa en gammal frusen plastförpackad stackare som har transporterats jorden runt och förpestat luften med avgaser osv osv...

/ Life is good

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips