Varför denna oro...?

Erfarenhet!

I de här fallen verkar det som att många av dem som påtalar hur farligt det är att vandra i fjällen och vilken dyr och avancerad utrustning man måste ha är machomän som tycks ha ett patologiskt behov att bevisa för andra - och inte minst sig själva - vilka förträffliga överlevare och äventyrare de är.

Mitt tips till fjällnybörjaren blir: skit i alla alfahannar och använd ditt eget omdöme och sunda förnuft!

Jag tycker att det är tvärtom mot vad du påstår, att oftast när man talar med dom som är erfarna i ämnet, dvs dom som har gått en herrans massa fjällvandringar och utvecklats med tiden...dom påtvingar inte att man ska ha den värsta, senaste eller för den delen lättaste utrustningen!
Tvärtom är det oftast den som är oerfaren som tror att man kan köpa sig "erfarenhet" genom att ha det senaste i utrustningsväg..."Never trust a guy with a shining gear" :)


//A
 
Senast ändrad:
Det skrämms en massa, i tv t o m i barnprogram utsätter sig ungar för exponeringar som dramatiseras så att man undrar om man själv vågar åka i barnbacken...;-)
Det skall vara högvis med specialutrustning och massvis med dramatisk musik och häftiga klipp.
Första gången jag och skolkamraterna åkte ensamma till fjällen var det väl anoracken som skillde mot vad vi brukade hemma i skogen...
Mitt standard exempel är ynglingen som stod i utebutiken och skulle ha sig en fjällutrustning, själv stod jag och tittade i reaavdelningen som vanligt. Ynglingen fick kläder i massor inklusive super duper skalplagg för +5000:-, kängor, ryggsäck, sovsäck, liggunderlag och tält samt kök med tbh, det blev ungefär lika många kkr som för en mycket bekväm jordenruntflygning och när han skulle gå orkade han inte med ryggsäck och paketen... Hur tror ni att hans 14 dagar i Lappland avlöpte?
Ett scenario jag kan tänka mig är att efter ett antal kvällars och veckoändars provvandringar i trakten säljer han skiten och åker till Holmarna, om han är klok!
Är han riktigt envis kommer han upp till Lappland och släpar sig genom en vecka längs myrstigen, det regnar. Trött, sur och besviken säljer han grejorna när han kommit hem...
Det riktigt sorgliga scenariot är att han kommer upp går en bit och kommer på att han inte tål gå med sig själv som en tysk jag mötte på väg ut med en superstor packning, minst 130liter. Han tålde inte sitt eget sällskap...Allt sprillans nytt, prislappen hängde kvar på ryggsäcken...
Begagnade grejor verkar inte vara inne, synd för det brukar bli mycket prylar för små pengar.
Det mesta som går att använda hemom fungera väl även i trädlös terräng. Men som så många skrivit rädslan lurar i att det måste göras ensam, som strapats och helst egen överlevnadsutblidning samtidigt. Tänk själv har jag aldrig tyckt att svältkurser var roliga eller speciellt njutbara. Kanske beroende på att jag kunde sätta in dem i en kontext där det var befogat. Det var mindre roligt...
Men i tvdramatiserade multisporttävlingar bryter de för att de faller utför vattenfall och tas upp som våta kattaskrällen, helikoptrarna lyfter som i Mash och skillnaden mot nyheternas direktreportage från något av de pågående krigen är inte speciellt stor. Tror sjutton att folk blir skrämmda. Först skall man ha en utrustning snäppet under marsexpedition kunna sköta den och sen skall man vara ensam ute med den och där bryter folk ben och armar om de inte blir björattakerade.
Experterna varnar för vad och bränslebrist och nån som förlängt sin smörväderstur har klarat av att äta upp reservmaten och får vänta ända till middagen på panget för att åter bli mätt. Det blir lätt lite för mycket Olrog med fjällen, det är så häftigt... Hur det egentligen blir avgör ju man själv, utan hjälm, sele och varselväst. Själv tycker jag att det är fridfullt, vackert och skönt. Mobilen avstängd, klocka i fickan och bara stigen och vägen framför mig...
Men allt beror på attityden, hängslen och dubbla livremmar med gummisnoddar....
Mitt råd till alla nybörjare är kör upp till något närbeläget begsområde med ett par kamrater, slå basläger och gå i småcirklar och se om ni gillar det. Skriv erfarenhetsdagbok varje dag, fota dubbelt så mycket som du tänkt och njut. Alla gillar det inte, en del stupar på regn, en del på knott och en del faller pladask med ett livslångt beroende.
Visst finns det problemlösningssituationer även bland bergen men inget är oöverstigligt. Visst gör en del bort sig så att det går åt pipan, men det hände på många andra ställen oxså, tro mig. Det är bara det att de rubrikterna synns inte på Utsidan då....
Så iväg med er...
//J
 

avslutad210712

Gäst
Min första fjällvandring skedde i gummistövlar, jeans, bomullst-shirt, bomullsskjorta samt en bomullskeps. Inte riktigt det jag skulle rekommendera någon att ge sig ut med idag men jag överlevde och jag återkom. Det senare för att det var strålande solsken hela tiden. Om det hade regnat i någon större mängd vete tusan om jag återvänt för idag känns kanske inte min vardagsutstyrsel hemmavid som det man skall ha på sig ens om man vill komma billigt undan. Å andra sidan har jag nästan aldrig jeans på mig hemmavid nuförtiden utan det är friluftsbyxor som sitter på 95% av tiden även på jobbet.
 
Materialismen

Jag läste nånstans för ett tag sedan att människor tenderar numera att uppleva äventyr eller ha intensiva upplevelser på kort tid. Typ weekend-äventyr där man åker till fjällen på några dagar och sedan hem igen. Förr var det friluftsliv överallt, även på helger och i enklare form. Numera räcker det inte utan det måste vara intensiva och adrenalinkickande aktiviteter på kort tid och gärna långt borta från hemmet. Då lägger man gärna pengar på rejäl utrustning trots en helgresa bara kanske. Sedan tror jag också att folk har råd att spendera mer pengar på utrustning. Det står i tidning att folk konsumerar alltmer och att gränsen är inte nådd än.
 
Kanske vill man förbereda sig så mycket man kan. Om man tar ledigt från jobbet, köper resa från södra sverige mm. så vill man inte att turen ska förstöras av usel förberedelse.
Visst kan det vara mer spännande att åka utan förberedelser men som tidigare sagts kan det resultera i att fjällräddningen får åka ut, troligen i onödan.

Jag håller med Ola om att det är bara att ge sig ut, det finns inte så mycket att oroa sig för, men man ska veta sina begränsningar.

Kanske värt att starta en ny tråd med historier om folk med dåliga förberedelser.

/Ulf
 
Bondförnuftet på väg att dö ut?

Om du vill se ett oroligt forum i verkligheten föreslår jag det här:
http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m1184742.html

Typ "Jag är gravid och har hört att man inte ska äta ägg. Igår åt jag en Mums-mums och undrar nu om mitt barn kommer födas utan huvud eftersom Mums-mums innehåller äggvitepulver."

Jag var in och kollade på länken, och blev helt förfärad, men absolut inte förvånad. Det är så otroligt politiskt inkorrekt att inte vara överbeskyddande att det är skrämmande. Jag blir mest förbanand och vill be dessa hysteriska blivande mammor få lite perspektiv (historiskt, internationellt, logiskt!) på tillvaron. Men det är inte lätt som gravid att stå emot grupptrycket - att våga äta lite brieost, bubbla bubbelbad eller äta fisk trots att "alla vet" att det är så livsfarligt för fostret att man egentligen inte borde få ha barn om man är så oansvarig! Mina egna telningar är nu sex och fyra år, och jag kan säga att oroskulturen hade hårdnat betydligt mellan mina två graviditeter.

Tyvärr kommer vi väl allt närmare den amerikanska tillvaron, där det alltid finns någon som kan stämmas; där olyckor inte inträffar och där personligt ansvar och bondförnuft blir begrepp som allt färre kommer ihåg vad de betydde.
 
gruvlig bekännelse ang familjesajten

jag tränade hårt,sprang,vindsurfade,gick upp på Keb,drack vodka och blev påverkad,drack martini,öl.,provrökte cigarrill,åkte slalom,åkte längd till två dar innan,badade i badhus.
Grabben som föddes måste betecknas som ett normalt friskt barn ändå.
Men spriten var dumt,(fast jag var väl inte så säker på att jag var på g).
Allt detta för mer än 20 år sen.
Läs David Eberhards bok om Trygghetsnarkomanernas land.
 
Kanske värt att starta en ny tråd med historier om folk med dåliga förberedelser.

Haha, ja det vore nåt. Har själv ett par historier på lager om nån gitter läsa. Har lärt mig en del av egna misstag, men kanske mest av diverse missöden som inte berott på egna misstag.

Familjeliv... den sidan får en att vilja avstå från att skaffa barn för all framtid. Och den kan få en att avsky en del föräldrar.
 
jag tränade hårt,sprang,vindsurfade,gick upp på Keb,drack vodka och blev påverkad,drack martini,öl.,provrökte cigarrill,åkte slalom,åkte längd till två dar innan,badade i badhus.
Grabben som föddes måste betecknas som ett normalt friskt barn ändå.
Men spriten var dumt,(fast jag var väl inte så säker på att jag var på g).
Allt detta för mer än 20 år sen.
Läs David Eberhards bok om Trygghetsnarkomanernas land.

Jag tog det väl lite lugnare, men det var bara för att jag var lat. Tog något glas vin eller kaffe och avec vid högtidliga tillfällen och smygrökte ett par gånger. Åt vad jag var sugen på och vad jag varit van att äta sedan tidigare (om än något mer glass och saltlakrits än tidigare ;-) Dansade tills magen sa stopp och bar flyttlådor och renoverade. Och barnen är starka och friska. Jag gör vad jag kan för att göra folk av dem. Till sommaren blir det nog dags för första fjällturen med övernattning. I somras hade vi så dåligt väder när vi hade möjlighet att ta oss ut på fjället, så det blev en kortare utflykt istället. Man vill ju ge barnen en bra start så att de inte blir avskräckta.

Ska se om jag hittar boken du nämnde. Den verkar intressant.
 
Jag tycker att det är tvärtom mot vad du påstår, att oftast när man talar med dom som är erfarna i ämnet, dvs dom som har gått en herrans massa fjällvandringar och utvecklats med tiden...dom påtvingar inte att man ska ha den värsta, senaste eller för den delen lättaste utrustningen!
Tvärtom är det oftast den som är oerfaren som tror att man kan köpa sig "erfarenhet" genom att ha det senaste i utrustningsväg..."Never trust a guy with a shining gear" :)


//A

Håller med dig, har väldigt svårt att känna igen beskrivningen av alfahannar som tydligen dyker upp och försöker skrämma nybörjare. Har själv läst ett antal trådar om fjällvandring på sistone och inte märkt av vare sig oro eller alfahannar :).

Däremot nybörjare som frågar om allt möjligt vilket väl är vitsen med ett diskussionforum antar jag..;).

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.