Varför bomull i skalkläder

Alla vet att man dör om man ger sig ut på tur med bomull närmast kroppen. :) Däremot är det många som använder bomull i skalkläder. Jag gör det själv i bland (skidbyxor, skidjacka och G1000 byxor). Att bomull kyler när det är vått och ligger mot huden är inget problem för skalkläder, men hade det inte varit bättre med syntetfiber för att kläderna ska stå mot fukt och torka snabbare? Problemet är mindre på vinterfjället, men även mitt vintern kan det bli regn.
Mitt intryck är att för vinterkläder är det bomull eller andande vattentäta tyger som gäller. Byxor till barmarksäsongen är ofta bomull eller tunna syntetkläder.
Vad är fördelen med bomull framför syntetfibrer?
 
Om man pratar om 100% tätvävd bomull, tex Ventile eller Etaproof, så är fördelen att de andas mycket bra men när det blir fuktigt så sväller fibrerna och tätheten ökar markant. En fuktig Ventilejacka blir så stel att ärmarna kan stå rakt ut!
En välimpegnerad Ventilejacka tål förvånadsvärt mycket regn men någon regnjacka för sommarbruk är det inte.
För friluftsbruk under stabila vinterförhållanden (minusgrader) tycker jag en Ventileanorak är väldigt bra. Och om man skulle råka ut för snöblandat regn så är det ingen katastrof heller.
G1000 och andra blandvävar är inte mycket att "hänga i julgranen" i jämförelse.
 
Det är väl så att alla textilier har sina för- och nackdelar, det handlar ju inte bara om täthet och förmåga att stå emot fukt. Även såna saker som slitstyrka, tålighet mot värme (glödsprätt från elden), reparationsmöjligheter och såna saker som hur tyget "känns" inverkar.

Jag använder själv inte särskilt mycket bomull när jag är ute, utom om det ska eldas. När jag har mina tunna syntetplagg så håller jag mig långt borta från eventuella eldar.
 
Jag har också förundrats över att alla tycker det är så bra med bomull till skalplagg, har tyckt syntet är bättre på allt utom möjligvis utseende.Dock så är det ju så att det lätt blir ett hål när man eldar, har inte reflekterat över den skillnaden tidigare, och eldar gör man ju ibland. Det som händer lätt är att det blir ett litet hål i kläderna, syntet brinner inte speciellt lätt vare sig det är i plagg eller tältduk, men det smälter lätt fram ett hål.
 
Kyla

Är det riktigt kallt så tycker jag bommul funkar bättre, de gånger jag har kört med GTX I -35 till -43 så har all fukt satt sig som rimfrost på insidan av plagget och varit ordentligt täta...

Skönare känsla tycker jag och mer motståndskraftiga mot glödsprätt är ju inte fel.
 
Syntetfiber är helt överlägset bomull förutom när det kommer till glödsprätt. Dock är det idag väldigt svårt att få tag på mer extrema jackor i syntetfiber. Bergans har sitt expeditionsställ, men bortsett från det är det rätt tunt utbud.

Nu pratar jag om jackor i syntet UTAN membran, membranjackor är en helt annan skapelse, det är som att blanda ihop jordgubbar och kaktusar.
 
Jag har ett antal år med Goretex bakom mig och även om plaggen gör anspråk på att kunna andas så tycker jag att de allt som oftast känns för täta. Nu kör jag med lätt vaxade plagg i form av G1000 byxor och en jacka från fjällräven, de plaggen är skönare att bära på kroppen och andas (ventilerar) bättre än de syntetfiberplagg jag använt. Plaggen står emot en lätt regnskur och man kan springa igenom en jokk utan att det rinner rakt igenom. Jag har även kört med Ventile både på byxor och jacka och tycker att det är ett trevligt tyg, kanske bättre än G1000 men ingen jätteskillnad tycker jag.

Om det blir oväder så har jag ett regnställ att dra på mig, det är vind och vattentätt samt tilltaget i storlek så att det ryms ovanpå alla andra kläder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Sewen Katla bomull - nån som vet mer? Kläder 7
Bärsystem Bomull och polyester blandningar Kläder 15
Vandrare Bomull/polyester - formar sig tyget alls? Kläder 1
emil. Sy snödräkt i vit etaproof bomull - beställa tyg Kläder 8
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
karlemyr Polotröjor av bomull som är långa i ryggen Kläder 7
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
mickenTHN Tirra Bomull! Kläder 18
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
thureb Bomull Kläder 0
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
jerklaren Skalkläder Kläder 5
macaronies Skalkläder för svettiga Kläder 3
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
prylManne Skalkläder i framtiden? vad tror ni? Kläder 18
Frettan Eider skalkläder Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.