Varför bensin/petroliumvätska istället för gas?

Funderar på att köpa mig ett litet kök. För / nackdelar vad det gäller gas vs. bensin motsv. ? Hade tänkt mig ett fristående kök.

/t

avslutad210712

Gäst
Fördelar för ett flytande-bränsle-kök

Fungerar bättre vintertid.
Billigare i drift.
Fungerar med de allra flesta flytande bränslen.
Enklare att kolla hur mycket bränsle man har kvar.
Inga tomma behållare att släpa hem.

Fördelar för ett gasolkök

Enklare handhavande. Öppna gasolen, tänd på, koka, stäng gasolen.
Gasol finns att köpa i de flesta fjällstugor.

Finns säkert många andra fördelar för respektive kök och det lär andra fylla i.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är svårare att reglera lågan på ett vanligt spritkök
än på trycksatta kök (såsom gas-, fotogen- och
bensinkök).

En del ogillar bensinkök för att bensin är explosivt.
Själv har jag fått uppfattningen att olycksstatistiken
är sämre för gas- och spritkök. Å andra sidan var mitt
bensinkök så dyrt att jag förmodligen inte tänker klart.
:)

Flerbränslekök är det bästa

...som hänt mitt friluftsliv. Jag har ett kök som tar diverse flytande bränslen och även gas. En gastub för helgpaddlingen eller -klättringen på vår/sommar/höst, vit bensin (white fuel i eng. talande länder) på vintern och på långresor, så är man alltid försörjd.

Jag har å andra sidan en helt annan åsikt än ovanstående.. Jag tycker att multifuelköken inte riktigt når hela vägen fram gällande något bränsle, den enda anledningen till att välja multifuel är om man skall på långresa och inte kan garantera samma bränsle hela tiden. Har själv ett bensinkök och ett gaskök, skulle numera aldrig använda något annat än gas förutom vid vinterturer.. Då spelar vikten ändå ingen roll när man har pulka! Fördelarna med gas är så många att det idag inte finns någon anledning att välja något annat.. Fan tänk er trangia med multifuelbrännare, det väger ju som en conteiner...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips