Varför används inte ringklockan mer?

Minns ett inlägg på bikehacks.com där någon kopplat en liten huligantuta med slang till en petflaska i flaskhållaren. Trycket i flaskan ordnades med cykelpumpen. Får nog folk att vakna ur sin smartphone-slummer iaf.
 
Cyklade i Köpenhamn i somras.

Stor kontrast till att cykla i Stockholm med omnejd. Till och med en ganska ovan stadscyklist som jag hade inga problem med Köpenhamns stadstrafik. De har en diciplin, en avslappnad inställning och en mogenhet som gör cykeltrafiken till självklar integrerad del av stadstrafiken. Inte en fluoriserande tajtsbralla så långt ögat nådde. Ringklockorna användes men ganska sparsamt faktiskt. Kan inte komma ihåg att jag såg någon med lurar i öronen.

mvh thomas
 
Tack Thure! Och jag kan väl bara upplysningvis berätta att jag kört bil prickfritt sedan 1967.


Ser fortfarande inte logiken i varför du skall få vingla runt. Speciellt inte om du som du säger cyklar långsamt.....

Om jag cyklar långsamt ser jag till att hålla mig undan för dom som är snabbare. För inte bestämmer jag hur fort dom får köra....




Skickas från min iPhone via DX8
 
Bästa sättet att få smartphonezombies ur vägen är en snabb touch på ordentligt skrikande bromsar. För levande och hörande räcker det gott med ringklocka.
 
Bebbe, desto större anledning för dig att använda ringklockan! Frågan gällde ursprungligen varför ringklockan inte används. Svara på det i istället!
 
Minns ett inlägg på bikehacks.com där någon kopplat en liten huligantuta med slang till en petflaska i flaskhållaren. Trycket i flaskan ordnades med cykelpumpen. Får nog folk att vakna ur sin smartphone-slummer iaf.

Med den där lösningen kanske man till och med kan få lite uppmärksamhet från lastbilar som har stannat mitt på cykelbanan? :)
 
Bebbe, desto större anledning för dig att använda ringklockan! Frågan gällde ursprungligen varför ringklockan inte används. Svara på det i istället!


Om alla gjorde som du skulle det bli anarki. Är nog bra om man inte använder ringklockan på dig så att du blir rädd och tänker dig för innan du vinglar runt som ett fyllo.

Om någon tutar på dig innan dom kör om med bilen..... Hur skulle du regera då?

Fattar inte varför man skall få flumma runt som en dåre bara för att det är på en cykelbana? Om alla håller sig på sin kant ser jag inte problemet? Klart att man använder ringklockan om man ser att det behövs. Men inte sjutton plingar jag på alla jag kör om! Det hade ju varit helt galet.

Tror nog fler hade blivit irriterade för att jag plingar än tvärt om.

Om du ligger i 20 och jag cyklar i 30-40. Fattar jag inte vad problemet ligger i om jag kör om. Kommer ju ändå få plinga när jag är så nära att jag ändå snart skall om. Annars fattar du inte att det är dig jag plingar på. För i dina öron låter det som om jag är så långt bort att det inte gäller dig.


Skickas från min iPhone via DX8
 
Om jag läser ditt inlägg rätt, så kommer du att plinga när det är dags att köra om mig. Jag är nöjd med det svaret, exat vad jag önskat. Tack Bebben!
 
Om jag cyklar långsamt ser jag till att hålla mig undan för dom som är snabbare. För inte bestämmer jag hur fort dom får köra....

Visst behöver man inte köra ivägen i onödan, men det är faktiskt normalt så att det är den som vill köra fortare än andra som får visa mest hänsyn. Om man inte är utryckningsfordon med blåljus.
 
Visst behöver man inte köra ivägen i onödan, men det är faktiskt normalt så att det är den som vill köra fortare än andra som får visa mest hänsyn. Om man inte är utryckningsfordon med blåljus.

Helt korrekt är det den som ska köra om som endast för göra det då förhållandena medger detta MEN det stå röven i trafikförordningen att fordons plats normalt är längst till höger i färdriktningen där det är tillåtet att framföra fordonet - alltså håller man till höger även på cykelbana. Vobblande över hela cykelbanan är lika olagligt som omkörning det framkallar fara för någon trafikant (omkörande, den omkörde, mötande eller vilken annna medtrafikant som helst).

Kramas i trafiken och visa hänsyn åt båda håll.
Kör man sakta håller man till höger och kör om gör man då det är lämpligt - det är ingen rättighet att köra så fort man kan på cykel (eller annat fordon) men vingla över hela körbanans bredd är inte heller en rättighet. Filosoferande gör man lämpligen i en fotölj, hängmatta eller på en sten, vid en sjö i en skog....


/Patrik, cyklar ganska fort men inte fortast på min cykelbana
 
"vinglandet" kan man ju hålla på med när man kör bil också. T.ex byter jag alltid fil om möjligt när det är väldigt dålig beläggning eller stora vattenpölar. Men kollar jag sidospegel och döda vinkeln innan jag byter fil? Ja.

Det vore så mycket enklare om alla cyklister kunde bete sig som de fordonsförare de faktiskt är. Dvs hålla hastigheter, signalera, respektera väjningsplikt och rödljus, alkoholregler, regler för belysning osv. Just nu betraktas cykeln i sverige som allt från leksak till träningsredskap men knappast fordon.

Instämmer i inlägg ovan om skillnaden på cykelkultur i danmark. Ta av pulsklockan när du sätter dig på pendlarcykeln liksom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.