Varför är isen hal?

En intressant artikel om denna frågeställning hittar man i Physics Today's decembernummer.

"Why Is Ice Slippery?
In 1859 Michael Faraday postulated that a thin film of liquid covers the surface of ice-even at temperatures well below freezing. Neglected for nearly a century, the dynamics of ice surfaces has now grown into an active research topic — Robert Rosenberg"

Artikeln verkar inte gå att ladda ner från nätet. Får du inte tag i den på annat sätt så emaila mig så får jag se om jag kan lösa det.

Ulf
 
Tack

Tack Palle för länken. Det ser ut som intressant läsning framför brasan ikväll.

Kanske kan dessa rön påverka designen på glappskridskorna?

/Peter
 
Fascinerande

Kul att de stora upptäckterna gjordes redan kring 1860 av Michael Faraday.

Artikeln beskriver en sorts vätskeskikt en bit ned på isen vid temperaturer från -35 grader Celsius och uppåt.

Detta verkar stå för en större del av friktionsminimeringen vid skridsko och skidåkning än friktionsmältning och trycksmältning.

En intressant aspekt är att vätskeskiktet går djupare ned i isen vid saltvattenis.
Kan detta förklara den förhållandevis mindre friktionen på brackvattenis?
Skall man ha bredare skenor på brackvattenis?
Förklarar det den snabbare stöpningen av snö ovanpå brackvattenis??

Kan man överhuvudtaget göra en formel för en skenas optimala bredd och längd samt radien?

Thure
 
Ytterskär

Jag är fortfarande facinerad av bilden som visar att ALLA åkte på ytterskär 1885, alltid. (Förutom han som har ramlat och ligger på rygg.) Alla ni finåkare måste få en tår i ögonvrån när ni ser något så vackert!


Tack för artikeltipset, intressant.
 
Re: Ytterskär

Lasse Nilsson; sa:
Jag är fortfarande facinerad av bilden som visar att ALLA åkte på ytterskär 1885, alltid. (Förutom han som har ramlat och ligger på rygg.) Alla ni finåkare måste få en tår i ögonvrån när ni ser något så vackert!


Tack för artikeltipset, intressant.

Det är en intressant observation och det stämmer också med äldre bilder t ex från 1600-talets nederländska guldålder.

Min teori är att konstnärerna inte visste så mycket om hur skridskoåkningen fungerade. Det fanns ju inte filmkameror och snabba exponeringstider och jag tror att konstnärerna ville rita / måla bilder med skridskoåkarna i balans över skenan och då föll det sig naturligt att balansera åkaren på ytterskär.

Sedan kanske det redan då var en ytterskärshype? Visst skulle även du vilja förekomma på en oljemålning praktiserande ett balanserat ytterskär?

Thure
 
Re: Re: Ytterskär

thureb; sa:
Visst skulle även du vilja förekomma på en oljemålning praktiserande ett balanserat ytterskär?
Är det inte hybris-varning på att beställa en oljemålning av sig själv? (Efter att ha legat etta på förr-förra veckans Boe-lista så kanske jag ska slå till på en 90*90cm i hallen ändå. Bred guldram i barock stil är väll alltid rätt?)

Jag delar din teori om orsaken till alla ytterskärsåkarna.
 
Re: Re: Re: Ytterskär

Lasse Nilsson; sa:
thureb; sa:
Visst skulle även du vilja förekomma på en oljemålning praktiserande ett balanserat ytterskär?
Är det inte hybris-varning på att beställa en oljemålning av sig själv? (Efter att ha legat etta på förr-förra veckans Boe-lista så kanske jag ska slå till på en 90*90cm i hallen ändå. Bred guldram i barock stil är väll alltid rätt?)

Jag delar din teori om orsaken till alla ytterskärsåkarna.

Och av en konstnär som har förutsättningar att bli ”erkänd” efter sin död. Lågt pris nu och högt värde för arvingarna, om dom vill sälja.
Den ultimata investeringen. Glädje under ens livstid, fri från förmögenhetsskatt och kommande värdestegring.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
L.A. Bubblor i isen? Långfärdskridsko 5
BGE Inget bett i isen Långfärdskridsko 5
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
vid Stora hål rakt genom isen på plogade banor. Ovanligt? Långfärdskridsko 3
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
Brune Fotografering på isen under åkning Långfärdskridsko 22
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Claesh Hjälm på isen! Långfärdskridsko 22
Mats R Hur kommer isen smälta nu? Långfärdskridsko 6
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
Bertil I väntan på isen Långfärdskridsko 7
Viberg Kamera på isen Långfärdskridsko 7
and123 Inlines på isen! Långfärdskridsko 27
kr-val Mäta strömmar under isen Långfärdskridsko 6
Pellepassat Hur påverkas isen? Långfärdskridsko 1
jespan Räven raskar över isen..... Långfärdskridsko 8
Hundar & barn på isen Långfärdskridsko 8
Jonne Respekt för isen? Långfärdskridsko 4
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.