Varför är det så populärt på nya kajaker?

Onödigt!

Själv har jag alltid fikat i sittbrunnen, lätt åtkomligt. Begriper inte varför man ska lägga till ännu en lucka på kajaken. Hör här att en del verkar trivas med det. Men det är väl som med mugghållaren i bilen. 2 ggr om året är det kul att använda den... ;)
/Johnny

Två luckor till ett stuvutrymme

Jag har nog fika_lucka_ men inget skilt fika_stuvutrymme_. Det finns alltså två luckor till det aktre stuvutrymmet. Då blir det mycket lättare att stuva grejorna effektivt. Suveränt när jag packar för långfärd.

Sverre

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
vad är poängen?

Fikar ni ofta mitt ute på sjön? Många säger att de inte vågar öppna de andra luckorna på sjön med 'fika-luckan' går bra...

Själv så föredrar jag att gå iland och fika. Brukar ha all mat i nån av luckorna på min eller nån av mina polares kajak så det är sällan svårt att hitta brago-kexen eller kaviar-tuben. Den där fika-luckan kan är jag gärna vara utan! Jag håller med om att det blir svårare att packa med den.

anyway - det viktiga är ändå att man får brago-kex oavsett aktivitet!!!

Fikaluckan...

Jag tycker att fikaluckan är bra - men inte som fikalucka! Däremot är det ett bra sätt att få ett avskiljt packutrymme där man kan ha lite småsaker som man måste hålla reda på. Dessutom får det som bieffekt att den bakre luckan är placerad längre akterut - vilket medför att det blir enklare att packa allra längst akterut i kajaken. ( Men iofs också en nackdel - man måste dra upp kajaken längre för att slippa bli blöt om fötterna när man ska komma åt den stora akterluckan!)....

Om man nu har fikalucka är det nog viktigt att utrymmet utgör ett eget vattentätt skott. En av poängerna med fikaluckor är ju att man ska kunna öppna den på sjön - och till och med glömma den i öppet läge - utan risk för att vattenfylla halva kajaken.

Vad finns det för alternativ?

Att ha tillgång till vattentätt men tillgängligt utrymme för t ex kamera vid paddling kan vara praktiskt.

Frågan är väl närmast för och nackdelar med olika alternativ. Med liten sittbrunn kan man t ex ha en vattentät väska på fördäck som är lättare att nå och plocka fram det man önskar ur, än att famla i blindo bakom ryggen.
Med en stor sittbrunn kan man lätt nå fikaprylar mm som man har bakom sitsen eller under knäna.

Att behovet av fikalucka eller alternativ lösning blir större om man har en liten sittbrunn är kanske självklart.

Att gå iland i skärgård är lättare om man har en stor sittbrunn. Var och en får utveckla ett sätt att paddla och rasta som passar vederbörande.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips