Varför är det så populärt på nya kajaker?

Fikaluckan som har blivit så populär att nästan alla nya kajaker har en sådan .Personligen tycker jag det är helt värdelöst ,nackdelarna överväger starkt.
Kajaken blir svår att lasta på ett vettigt sätt ,stora tunga saker eller sånt som är utrymmeskrävande går inte ner i den i regel mycket lilla fikaluckan och det är där kajaken är bredast och tunga saker bör ligga för att ligga i kajakens centrum .
Jag upplever att det blir onödigt krångligt med en sådan lucka. Är det fler som är av samma åsikt?
 
Bra med fikalucka

Jag tycker der är suveränt med fikaskott. Det går att komma åt innehållet under färd, i alla fall om det inte går alltför mycket sjö. När man är ute på kortare tur (dagstur) får man plats med allt i fikaskottet; fika, ombyteskläder, termos, toaspade, toapapper, förstahjälpen vattentät påse med plånbok, mobil m.m. Allt ligger då stilla i kajaken även om det går högre sjö eller om kajaken lutar/lutas på ena eller andra ledden.
När jag har mer packning med mig brukar jag ha en 1 eller 2 vattenläglar fastsatta bakom sitsen i kajaken och en del pilsner i fikaluckan vilket gör att det tyngsta i min packning hamnar nära mitten av kajaken. För att balansera kajaken med full packning brukar jag även ha vattenläglar närmast sittbrunnen i främre skottet.
Mvh Erik
 
Jag gillar den. MAn kommer åt saker under färd i den. Jag brukar ha vattnet framför mina fötter i sittbrunnen, och tältet för plats i bakre luckan, se det hela balanserar ganska bra.

men allt är ju en avvägning mellan den optimala lastningen/paddlingen och en viss bekvämlighet, och jag är så pass bekväm av mig att jag gillar fikaluckan.
 
På VKV Seagull kan man öppna bakluckan från sittbrunnen eftersom gångjärnet sitter i bakkant (luckan öppnar framåt). Med den konstruktionen behövs inget extraskott med fikalucka bara man packar så att chokladkakorna ligger överst.

/Stefan
 
Fibbe; sa:
På VKV Seagull kan man öppna bakluckan från sittbrunnen eftersom gångjärnet sitter i bakkant (luckan öppnar framåt). Med den konstruktionen behövs inget extraskott med fikalucka bara man packar så att chokladkakorna ligger överst.

/Stefan

Och så kommer en våg och man får in vatten i stora packluckan? Nä jag föredrar nog en mindre lucka, känns säkrare.

mvh Christian
 
Helst utan fikaskott

Jag är hellre utan fikaskott, det blir enklare att packa och fika under färd har jag hellre precis bakom ryggen i en påse. Enklare och ger mer packningsfrihet.
 
chralm; sa:
Fibbe; sa:
På VKV Seagull kan man öppna bakluckan från sittbrunnen eftersom gångjärnet sitter i bakkant (luckan öppnar framåt). Med den konstruktionen behövs inget extraskott med fikalucka bara man packar så att chokladkakorna ligger överst.

/Stefan

Och så kommer en våg och man får in vatten i stora packluckan? Nä jag föredrar nog en mindre lucka, känns säkrare.

mvh Christian

Hoppsan! En våg bara dök upp.....Nja, omdömet får ju förstås styra när man öppnar luckor oavsett hur stora de är. Sedan har man ju inte heller samma balans när man öppnar luckor bakom sig som när man paddlar, så det finns bättre lösningar på problemet då sjön går hög.

/Stefan
 
Jag beundrar dem som vågar sig på att öppna bakre luckan på en Seagull under färd ! Det vågade jag mig aldrig på under den tid jag hade en sådan.
 
Hej! Jag använder utrymmet i dagluckan (som var helt enormt i min point65) till att lasta konserver och annat som är tungt men inte så stort. Strålande viktfördelning upplevde jag och bättre utnyttjande av utrymmet än att lägga dit sånt man behöver under färden.
/Anna
 
Fikaluckan suverän

Jag har en Artisan Millenium som ju har fikalucka och jag tycker den är suverän.

Vid dagsturer stoppar man allt man har med sig i det utrymmet och det ligger stabilt och bra.

Vid längre turer brukar jag lägga börja med att lägga i vin och whisky i botten (som ju är relativt tungt i förhållande till volym), samt diverse småsaker av "bra att ha" karaktär. Sammantaget blir det relativt tungt även om varje pryl i sig inte väger så mycket. Sedan toppar jag med sådant som man vill ha tillgång till under paddlingen.

Fikaluckan är helt enkelt en bekväm lösning. Kanske därför den blivit så populär.

/Niclas
 
Hej Bengt

Jag var lite ljummen till "fikalucka" men trycket från "marknaden" var hårt. Och så här i efterhand så tycker jag att man har nytta av den och jag skulle nog ångrat mig om vi inte satt dit en

80-90% av all paddling sker utan last (dags eller kvällspaddling. Och då behöver man oftast inte en långfärdskajaks stora packutrymmen utan ett mindre utrymme som nås från sittbrunnen räcker.

Kajak Sports lilla lucka fungerar bra den är tillräkligt liten för att man lätt skall få den på plats. Jag har provat en "fikalucka" med remmar och det var ett väldans stök för att få dit den.

Hans Friedel
 
Re: Hej Bengt

hassex; sa:
80-90% av all paddling sker utan last (dags eller kvällspaddling. Och då behöver man oftast inte en långfärdskajaks stora packutrymmen utan ett mindre utrymme som nås från sittbrunnen räcker.



Hans Friedel
Ja det kanske är bra när man inte ligger på långtur. Då man lägger små prylar där.
Men jag vidhåller att paddling med full packning så är det bättre och lättare att packa kajaken utan fikalucka och det är viktigare för mej att ha en bra funktion då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
Mike C Uthyrning för helg tur till Lurö skärgård så här års? Paddling allmänt 3
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
kanis Så här kan det gå Paddling allmänt 14
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
bajdarka Så var det detta med torrdräkt igen! Paddling allmänt 4
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Vad är det som gör att paddling är så speciellt..? Paddling allmänt 25
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
jenie Så här gör jag Paddling allmänt 0
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...