Vård av m/90 kängan?

Kasernkänga

Jodå, M90 är enligt min erfarenhet en kasernkänga som sällan går att få riktigt vattentät, tyvärr. Vad värre är, lädret tål inte fett! Det fungerar att fetta in det, ett tag, sedan börjar det falla sönder. Lädret i marschkänga 90 är nämligen, enligt någon mässingbehängd herre från materielverket som kom och skällde ut vår pluton, avsett att putsas med skokräm! Någon gång i månaden skulle man använda skovax, men för daglig vård gällde skokräm. Jag har för mig att motsvarande direktiv står i vårdbroschyren man får ut med kängorna.
Jag är rädd att alternativet med GT-sockar smäller högst om du ska fortsätta att traska i "Musse Pigg-kängan". Annars är tipset att skaffa dig ett par bättre kängor typ Lundhagare, eller det billigare alternativet: kronans gamla svarta marschpjäxa med gummisula, de brukar gå på 25-50 kr på överskottslager.
Ett as att gå in, men sedan helt suveräna.
 
Det enda sättet att få de någotsånär vattentäta är att tokputsa dem varje dag får man upp tillräcklig glans så håller det åtminstone en dag, Alternativen är annars att köpa en goretex känga eller ännu bättre ett par lundhags, men man klarar sig som sagt ganska långt med ett par välputsade m90
 
Kan inte förstå!?

Jag kan inte förstå problematiken har haft 90-kängan i flera år och dagligen på arbetet och ser inget direkt problem med att hålla den torr. Däremot kan jag hålla med om att det inte är en speciellt bra känga då flertalet har marchat sönder mellanben i fötterna och ådragit sej både benhinneinflammation och andra otrevligheter. Jag anser att du står inför de 3G:na.
Gnälla, Gilla läget eller Göra ngt åt saken vårda natten lång eller skaffa nya!
 
umehume; sa:
Hej, jag gör lumpen nu och använder m/90, sommarkängan. Problemet är att den ibland kan börja läcka när man går runt i snöslasket och våtmarker.
Kronans skofett är värdelöst, så jag undrar om någon vet något bra medel eller har tips hur man får den vattentät.

/Magnus



Ja brukar köra med Boston Black skokräm, man lägger på MYCKET över hela kängan speciellt sömmar och veck i lädret, sedan låter man de torka i nån timme. Och sedan putsar man till dom lite, detta tycker ja är de bästa sättet att få dem vattentäta. annars springer du o köper ett par Danner eller Meindl! =)
//anders
 
Läder vård

Sluta gnälla och gör något. Vått läder suger, tex fett, fiskarsmorning är bättre än mink oil!
Vax behövs över kängans yta, inborstat i prorerna och blankat. Skokräm svart för att hålla ytan svart och inte brun samt inte minst för att tillfredställa befälen!
En Lundhags eller Jörnkänga är vida bättre här på våren. Gummistövel 90 är riktigt bra.
G-tex sockor i kan fungera för dig men gör det inte för mig, då det blir vått av fotsvetten inne i kängan, det blir det även när kängan är väloljad!
Strumpbyten till lunchen brukar fungera väl för mig.
Här står ett felaktigt råd på tråden. Mineralolja i form av vapenfett(=mineraloja+tvål) skall man ALDRIG ha på läder, då bindtrådarna i lädret ruttnar av mineralolja och lädret skiktas samt går sönder.

Go skovård

Johan K
 
Vadå M/90 inte vattentät?

umehume; sa:
Hej, jag gör lumpen nu och använder m/90, sommarkängan. Problemet är att den ibland kan börja läcka när man går runt i snöslasket och våtmarker.
Kronans skofett är värdelöst, så jag undrar om någon vet något bra medel eller har tips hur man får den vattentät.
/Magnus

Hej Magnus!

Jag tycker du ska göra så här - det funkade ypperligt för mig:

*) Ta ur sulor och snören.

*) Borsta rent.

*) Ställ kängorna i tvättrännan och DRÄNK dem i det varmaste vatten du får ur kranen. Fyll dem invändigt och låt det spola igenom länge, en kvart kanske.

*) Häll ur vattnet. Smörj in HELA kängan NOGA - missa inga vrår under plösen - utvändigt med RIKLIGT med fett. Ta inte bort något fett. Det är meningen att det ska finnas ett rejält överflöd just nu. Vad jag vet så duger det med i princip vilket fett som helst. Jag använde i alla fall Kronans och det "rockade fett" (kunde inte låta bli) i den här situationen.

*) Fyll kängorna med tidningspapper och ställ dem att torka.

*) Byt till torra tidningspapper ganska ofta. I början blir det genomsurt efter bara ett par timmar. Allt som allt så tar det väl några dygn för kängorna att torka helt och hållet i rumstemperatur.

Medan det varma, mjuka och smidiga lädret torkar (det torkar inåt) så suger det in så mycket fett det bara orkar genom de varma, öppna porerna och sedan stannar det där som en effektiv fuktspärr! Snacka om impregnering... Ett super-membran med Kronans materiel och lite kranvatten - voilà!

*) Ta bort ev. kvarvarande fett om det behövs och sköt därefter som vanligt.

Så här gjorde jag med mina sprillans nya M/90 vinterkängor i början på vintern och därefter var vattentätheten perfekt hela säsongen! Trots att jag plumsade i en hel del vattenpölar så tog de aldrig in något vatten utan den enda fukt som någonsin var däri kom från mina arma apostlahästar...

Borde väl funka även på sommarkängan? Den har väl bara något tunnare sula...

Hälsningar från
Magnus
 

Guest

Gäst
ren vetenskap...

Det var inte du som rekomenderade att man hivade in sina Meindl kängor i ugnen?
 
EKOL-olja

Där jag gjorde lumpen hade vi en liter flaskor med ekol-olja, det är bara att dränka in m90 så borde de hålla tät.
 
Gör det ordentligt...

När jag g´jorde lumpen så använde jag kronans vaxfett, jag gjorde först rent kängan ritkigt ordentligt för att sedan ngn dag innan man skulle ut i fält lägga på ett ordentligt lager fett, lät stå över natten och putsade upp den på morgonen (De var ju tvunget att skina som fan för att klara morgonvisitationen) Sedan brukade de faktiskt hålla rätt så tätt, problemet var att de med tiden började läcka in i vecken som blir ovanpå kängan där den böjs när man går... Detta kom jag aldrig underfund med en lösning på, utan härdade helt enkelt ut!

Lycka till i skogen!
 
Mnjoo

Har använt såväl vinter- som marschkängan i alla upptänkliga situationer, och använder den dagligen på arbetet.
Min erfarenhet är att den inte GÅR att hålla torr, mer än någon timme, oavsett var man är eller vad man gör.
Mitt tips är att byta strumpor och innersulor OFTA. Ha också tidningspapper mellan sula och innersula.
Är du norrut där det fortfarande är kallt rekommenderar jag att du byter upp dig i storlek och ser till att få tag på en riktigt filtinnerstrumpav av den modell som finnarna har till sina gummistövlar (som de f.ö. alltid använder när det är kallt). Observera att du behöver två par, så att du kan byta när deblir blöta!

mvh
/johannes
 
ang skovård

Jag är lite av en skonörd. Har lite för många skor av olika slag än vad jag har förstånd till. Både m90 kängor och en hel del amerikanska specialkängor. Dessutom kör jag motorcykel i skinnställ. Har haft svårt att hitta något som är drygt håller länge och inte stinker. Personligen tycker jag minkolja stinker..och andra produkter luktar kemikalier. Man känner sig som en flykting ifrån ngn rysk kemfabrik när man duschat på produkten.
För något år sedan hittade jag en småskalig fabrik som låg på västkusten. Har ingen aning om den finns kvar eller inte, men fettet jag köpte där för en 50-lapp var inte bara drygt utan vattenavvisande och mjukgörande..dessutom luktade det inget alls. Mina förväntningar var ganska låga då jag smörjde in mitt mcställ inför min 400 mil långa resa ut i europa. Jag hade regn stora delar av den resan och impregneringen höll det mesta av vattnet borta.Mitt största problem var att stället tog in vatten igenom dragkedjan, och inte igenom materialet,, Men jag var helt torr i övrigt, borträknat fläcken mellan benen.

Sedan dess använder jag min burk ivrigt på mina kängor, sneakers med gott resultat dessutom blir lädret väldigt lätt att hålla rent. Burken heter "Sandri skofett" kort och gott. Hoppas det hjälper någon som inte vill lukta kem. :D
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.