Vård av m/90 kängan?

Hej, jag gör lumpen nu och använder m/90, sommarkängan. Problemet är att den ibland kan börja läcka när man går runt i snöslasket och våtmarker.
Kronans skofett är värdelöst, så jag undrar om någon vet något bra medel eller har tips hur man får den vattentät.

/Magnus
 

Guest

Gäst
G-Tex innersocka

Mitt tips, köp en innerstrumpa/socka i Gore-Tex. Enligt min mening suger dessa kängor enormt och jag gissar att oavsett vad du smetar in med så blir ett par väl använda exemplar genomsura ganska snabbt ändå, framför allt sommarkängan. Begriper inte varför ni har denna kasernkänga i snöslask. Alternativt, be om ett par splitternya. Kronan har ju även ett par "vintergummistövlar" med löstagbart innerfoder, dessa borde passa bra i snöslask. Men som sagt, nån vattentät innersocka skulle jag föredra om ni nu är tvungna att använda m90 kängan.

umehume; sa:
Hej, jag gör lumpen nu och använder m/90, sommarkängan. Problemet är att den ibland kan börja läcka när man går runt i snöslasket och våtmarker.
Kronans skofett är värdelöst, så jag undrar om någon vet något bra medel eller har tips hur man får den vattentät.

/Magnus
 
Nej, är man en bra soldat sätter man sig inte och "suger på en sten och gillar läget", man gör något åt situationen istället och slipper på så sätt få skyttegravsfot och belasta hela sin pluton och förarga befälen. Kan du inte komma med något konstruktivt istället för att ödsla bandbredd?

Håller med om att m-90 inte är världens bästa i sånt väder vi har nu. Näst intill omöjliga att hålla torra. Gore-tex-socka eller liknande rekommenderas varmt, det körde jag med. Kostar några kronor, men det är det värt!
 
umehume; sa:
Kronans skofett är värdelöst, så jag undrar om någon vet något bra medel eller har tips hur man får den vattentät.

/Magnus
Hejsan

När jag gjorde lumpen fanns det en grön burk med nåt sorts fett, tror att det var tänkt mer som skoputs. Det skofettet kunde man i allafall fjutta eld på och låta det brinna ett par sekunder för att sen släcka det med locket. Sen tog man en svamp och la på ett tjockt lager. Det höll i allafall mina kängor täta. Vet inte om det fettet finns kvar fortfarande.
/Magnus
 
tät

Fiskarsmorning eller nåt liknande skofett. Köps i "riktiga" skoaffärer / skomakare. Det funkar bra, nästan så bra att det får 90 - kängan tät. Jag hade oftare problem med att hålla fötterna och kängorna torra på grund av illvillig fukt inifrån.
 

Guest

Gäst
Jag tyckte "sug på en sten" var roligt i alla fall. Allvarligt talat; med fiskarsmorning eller nygammal lädersmorning och en hårtork kan man få det mesta vattentätt. Däremot tycker jag inte att minkolja fungerar något vidare. Kanske beror det på att minkoljan är kristallin, vilket gör den mindre inträngande om man inte använder hårtork eller liknande.
Som sagt: Sug på en sten eller lös problemet genom att fråga, tex här på forumet!
/Mattias
 
Fett och Vax

Det är skillnad på fett och vax. Fett tränger in och vax ligger utanpå. Kronans svarta skoputs ligger ocså utanpå. Om du ska ha kängorna i blöta förhållanden ska du ha fett, (eventuellt med lite vax utanpå.) Minkolja eller Lundhags tjärastinkande smörja funkade för mig. Ska du ha kängorna i kyla ska du bara ha vax, annars blir dom kalla. Mindl Sportwax är bättre än kronans, men kronans är OK.

Använd fingrarna när du smörjar, då går fettet in bättre än med svamp.

Lädret i M-90 är inge vidare, så det krävs en hel del smörjande. Om du har tid kan du ta och blöta ner kängorna ordentligt, fetta in dom och låta torka. Då sugs fettet in.

/Infanterist
 
vax

Använder nån form av vax (hittade hos Flisbergs för några år sen i fyndlådan, jätteburk för 10 spänn!!) som jag lägger på med fingrarna, väldigt smetigt blir det, lämna inte överskott, men det funkar. Lite extravärme (försiktigt försiktigt! inget hett på läder!) med hårtorken får verkligen vaxet att lägga sig över varje söm etc etc. Men underhåll krävs, dvs man får göra det om och om beroende på slitage.
 
yehaa...

"-sug på en sten.
gilla läget."

Vad ska man säga? Världsklass...

Allvarligt talat så instämmer jag om att fiskarsmorning är ett mycket bra tips. Du kommer dock aldrig att få dem helt täta, det är omöjligt, tro mig. Been there, done that...
Om det nu är slask torde det enklaste vara att helt enkelt byta till stövlar...
 
Vård M/90 känga

Gör så här!!

Skölj kängan med ljummet vatten, torka dem sedan
ordentligt torra med en trasa , fetta sedan in med Lundhags vaxfett. (finns att köpa i dom flesta friluftsbutiker) Fetta sedan in dem regelbundet med samma fett. Det funkade bra för mig!!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.