Var slå läger i Abisko-Katterjåkkområdet?

Kommer andra veckan i juli att ta med mig tältet och ipoden full av radiodokumentärer från P1 och gå i ide någonstans mellan Abisko och Katterjåkk. Förra året gav jag mig ett par km norr om E10an vid Låkta anhalt. Fint och öppet med vackra sjöar osv. Tänkte att det kanske är en bra plats att få se midnattssolen som jag alltid missat då jag alltid vandrar mycket senare på året i vanliga fall.
Men så slog det mig: är det fasligt mycket mygg i området vid den tiden och borde jag i stället söka mig upp på kalfjället upp mot Låktastugan? Ett annat alternativ är förstås min favorit Kårsavaggen, men då får man ju inte den vida utsikten och solen lika bra...
Nån som vet?

avslutad210712

Gäst
Min uppfattning när det gäller mygg är att det inte är speciellt stor skillnad på mängden mygg om man är på kalfjället eller nere i skogen. Den stora födelen ur myggsynpunkt är att det oftast fläktar lite mer uppe opå kalfjället vilket gör att man besväras mindre av myggen. Nu handlar det förstås om rimliga höjdskillnader. Kommer man nog högt upp där det bara är sten är det förstås mindre mängd mygg men så länge det växer något grönt på backen finns det mygg i mängder. Men Låkktatjåkka är väl värt ett besök så av den anledningen tycker jag att du skall söka dig dit upp ändå :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag vet inte hur långt du vill gå men spontant kommer jag på:
- Soldalen mellan Vassijaure och Katterkåkk (risk för skugga på natten tror jag)
- Katterjaure
- Norr om gamla gruvstugan vid Kopparåsen (utsikt över Torneträsk)
- Njourajärvi norr om Riksgränsen, mkt fint mellan övre sjön och Norska gränsen
- Gräsängarna innan Trollsjön
/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips