Var ska vi vandra i juli 2021?

Hej alla!

Jag och min partner vill vandra och tälta i svenska fjällen i juli i år och eftersöker därför alla tips på vart vi bör åka! I Sverige har vi tidigare vandrat Abisko-Nikkaluokta, så skulle gärna testa något alternativ till det. Vi är gärna ute ungefär 1-1,5 vecka om möjligt och det vore super om det finns bemannade fjällstugor i området, så att det går att köpa lite nödproviant samt tälta i närheten av dem. En förutsättning är att det går att ta sig till och från vandringen med tåg/flyg/buss etc från Stockholm.

Det är fritt fram att bifoga bilder om andan faller på! Det ska bli jättespännande att läsa alla tips!
 
Det låter som att Padjelantaleden mellan Ritsem och Kvikkjokk skulle kunna vara ett alternativ. En vacker vandring genom ett världsarv. Stugorna längs leden drivs av både STF och Badjelánnda ek förening (fjällsamebyarna Sirges, Jåhkågasska och Tuorpon).

 
På din beskrivning skulle jag tipsa om Padjelantaleden. Den tar ca 9 vandringsdagar om ni går hela leden, plus reservdagar.
 
Tack snälla för svar! Jag är lite rädd att Padjelantaleden ska vara ganska låga fjäll och därmed kännas som lite antiklimax i jämförelse med det som vi upplevde Abisko-Nikkaluokta, men jag kanske är helt ute och cyklar?
 
Tack snälla för svar! Jag är lite rädd att Padjelantaleden ska vara ganska låga fjäll och därmed kännas som lite antiklimax i jämförelse med det som vi upplevde Abisko-Nikkaluokta, men jag kanske är helt ute och cyklar?
Nästan alla områden i Sverige har lägre fjäll än just Kebnekaisetrakten. Så det blir kanske svårt att hitta en led som inte känns som ett antiklimax med den inställningen. Men alla områden har sin charm. Padjelanta är otroligt vackert fast det är mer låglänt. Och för mig var den stora upplevelsen i Padjelanta den starka närvaron av samisk kultur.
 
Absolut, jag förstår, jag tror säkert att Padjelanta är superfint! Vet ni möjligtvis om det är mycket skog i Padjelanta, eller kommer man relativt snabbt upp på kalfjället?
 
Absolut, jag förstår, jag tror säkert att Padjelanta är superfint! Vet ni möjligtvis om det är mycket skog i Padjelanta, eller kommer man relativt snabbt upp på kalfjället?
Om du går från Kvikkjokk så är det en del skog först i Tarradalen. Det är väl ett par dagars vandring innan du är uppe på kalfjället. Det är många som dissar Tarradalen, själv tycker jag den är oerhört vacker, det är inte skog överallt utan också fantastiska blomsterängar, dessutom fullt av björn och lo…
 
Jag instämmer i hyllningskören om Padjelanta. Om man vill snabbt upp på fjället så är det möjligt att gå över Prinskullen från Kvikkjokk och ansluta till leden senare. Dock väljer man bort ett par stugor då, så det beror kanske på hur man prioriterar. Men Tarradalen är fin, och väl värd ett besök.
 
Tack så mycket för tips! Jag ska definitivt kika närmare på Padjelantaleden. Under tiden skulle jag vilja höra om det är någon som har erfarenhet av att vandra något norr om Kebnekaise, typ vid fjällstugorna Vistas och Nallo? Jag funderar på om det finns någon alternativ led där som ett alternativ till klassiska Kungsleden?
 
Tack snälla för svar! Jag är lite rädd att Padjelantaleden ska vara ganska låga fjäll och därmed kännas som lite antiklimax i jämförelse med det som vi upplevde Abisko-Nikkaluokta, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Lågfjäll skulle jag inte säga. Går man norrifrån "inleder" man med mäktiga Áhkká och man kommer ha en del vyer in mot Sveriges mest högalpina område, Sarek. Det går ju också att göra varianter där man avviker från leden någon dag och går närmare/in i Sarek, t ex via Álggajávrre. Bádjelánnda och Sarek är i mina ögon det finaste vi har i fjällväg. Personligen tycker jag inte Kungsleden mellan Abisko och Kebnekaise är superspektakulär heller, så jag tror inte det blir någon antiklimax.
Kebnekaisefjällen är också fina, men det är generellt stenigare. Stuor Reaiddávággi och Övre Visttasvággi är väldigt fina. Det går ju i princip att gå hur som helst där, alla (de flesta åtminstone) dalgångar är vandringsbara.

Det fina med Bádjelánnda är ju också att man går genom världsarvet Laponia och kan uppleva samekulturen lite närmare. Som sagt så drivs ett flertal av stugorna längs leden av de lokala samebyarna och det finns ofta möjlighet att köpa färsk gahkku och kanske rökt fisk.
Lite lite att göra just nu så jag bidrar med några bilder. :)

22135495_10155907509806564_5112483548119577096_o.jpeg

Vuojatätno och Áhkká

22135775_10155907510096564_8648345033886001105_o.jpeg

Vy från Áhkká

22219713_10155907510791564_6225868339885593830_o.jpeg

Álggajávrre

22179659_10155907516876564_5442239622263014_o.jpeg

Fjällen vid Kvikkjokk, förvisso vinterbild. Tarrekaisemassivet till höger. Staika till höger i bakgrunden

22218619_10155907515221564_5290196897817254062_o.jpeg

Tarrekaisemassivet till vänster och sjön Darrávrre.

Osså Kirunafjällen:

22135574_10155907510631564_1254746246740394523_o.jpeg

Nállu och Stuor Reaiddávággi (från Vistashållet)

22181267_10155907514416564_1274488780826726858_o.jpeg

Vistasdalen mot norr

22180023_10155907514881564_2093417534571196081_o.jpeg

Övre Vistasdalen mellan Vistasstugan och Alesjaurestugorna
 
Tack så mycket för tips! Jag ska definitivt kika närmare på Padjelantaleden. Under tiden skulle jag vilja höra om det är någon som har erfarenhet av att vandra något norr om Kebnekaise, typ vid fjällstugorna Vistas och Nallo? Jag funderar på om det finns någon alternativ led där som ett alternativ till klassiska Kungsleden?

Det är ett superfint område att vandra i, mer vilt och dramatiskt än Kungsleden, och man kan komma ännu närmare bergen. Man kan vandra genom de flesta dalarna och fixa ihop en egen tur genom att följa dalgångarna hit-och-dit, men på lite högre höjder är det väldigt stenigt, det går långsammare och man måste vara lite mer försiktig, men det är inte svårt. Nallo och Vistasstugorna har väl ingen proviantförsäljning, så om man vill handla så måste man ta sig tillbaka till stugorna längs Kungsleden.

Så en helt annan typ av tur än Padjelanta.
 
Tack så mycket för tips! Jag ska definitivt kika närmare på Padjelantaleden. Under tiden skulle jag vilja höra om det är någon som har erfarenhet av att vandra något norr om Kebnekaise, typ vid fjällstugorna Vistas och Nallo? Jag funderar på om det finns någon alternativ led där som ett alternativ till klassiska Kungsleden?

Vistasdalen och Nalloområdet är toppen. Finns mycket att läsa om det i andra trådar här. Med 10 dagar på er kan ni börja i Katterjåkk och gå mot Unna Allakas som är en intressant sträcka. Korsa Kungsleden vid Alesjaure och fortsätt till Vistas. Stanna ett par dagar kring Nallo, gå upp på någon topp och till Unna Räitastugan. Gå sedan Till Tarfala (via Vistas-Kaskasavagge om inte den fruktade Trepassleden lockar). Sedan avsluta i Nikkaluokta ev via Kebstationen. En annan intressant väg till Vistas är via Mårmapasset och då är det lämpligt att utgå från Abisko eller Kaisepakte.

Annars tycker jag förstås också att Padjelanta ska få chansen. Gott om stugor, fantastisk natur och ingen trängsel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...