Var ska man börja?

Hej

Det här är säkert inte rätt forum men jag hittade inget som passade bättre.

Jag skulle vilja ha tips och information om hur man kan komma igång med Frilufts-aktiviteter? Jag är nybörjare men vill lära mig mer om överlevnad, utrustning, fjällvandring , orientering m.m. Men var ska man börja? Friluftsförening ar verkar ju inte ha nybörjar kurser för vuxna utan bara för barn.

Jag älskar att vandra i naturen och vill verkligen utveckla det. Jag vill komma igång med fjällvandringar, expeditioner m.m.

Har ni några bra tips? Det bästa vore ju om ni hade tips som direkt rörde Karlshamn i blekinge där jag bor.

Tack på förhand.
Joakim
 
Du har helt klart kommit rätt!

Surfa runt på Utsidan vettja, här finns ju typ allt! Sen kan du ju alltid gå till bibblan och låna böcker om sånt här också. Typ om vandring, expeditioner, orientering, etc. Brukar finnas det mesta.
 
Litteraturtips

Du kan ju alltid börja med att läsa på. Här på utsidan finns massor, men böcker är ju ännu bättre. Be biblioteket ta hem, några relevanta nybörjartips att utgå ifrån är:
http://www.bokus.com/b/9151838680.html
http://www.bokus.com/b/9146171347.html
http://www.bokus.com/b/9137128248.html
http://www.bokus.com/b/9185071021.html

För övrigt kan nämnas att jag tidigare bodde i Karlshamn, men för friluftsliv har jag sökt mig till fjällen så några bra tips på områden i Karlshamn har jag tyvärr inte.
 
Egentligen är det bara att sätta igång och följa sitt hjärta, göra allt det som verkar roligt och lockande. Inte alltid ett bra tips i livet men helt rätt i det här fallet. Minus förståss att göra riskfylda idiotsaker, givetvis.

1. Skaffa böcker om svamp, bär och annat ätligt. När sen de olika säsongerna är inne så ger du dig ut och plockar. Det finns mer än du tror. Hur många plockar tex fläderblommor?

2. Vandra din lokala landskapsled. Börja med en dagstur, avancera sedan till en natt ute, sen två osv.

3. Gå med i en lokal skogsmulleförening och häng med på aktiviteter.

4. Ta cykeln/bilen/rensläden eller gå ut i markerna och glöm inte kaffe/te/chokladtermosen.

5. Börja fiska, gå en kurs i jägarexamen.
 
Re: Litteraturtips

JonathanW; sa:
För övrigt kan nämnas att jag tidigare bodde i Karlshamn, men för friluftsliv har jag sökt mig till fjällen så några bra tips på områden i Karlshamn har jag tyvärr inte.

Blekinge är underskattat som naturområde. Hade jag haft råd med ett flytetyg när jag bode i Karlskrona så hade jag varit ute i skärgården/arna jämt. Sen är skogarna bitvis fina att gå i, och där finns trevliga kulturlandskap också.
 
JockoK; sa:
Har ni några bra tips? Det bästa vore ju om ni hade tips som direkt rörde Karlshamn i blekinge där jag bor.

Jag hade ungefär samma problem här i Kalmar. Ville fjällvandra och träffa likasinnade, men kände mig väldigt ensam. Nu ska jag tillsammans med Fjällklubbens Kalmarsektion starta en studiecirkel om friluftsliv och fjällvandring. Målet är att vi ska komma upp till fjällen en vecka sommaren 2007, kommer att bli min första.

Så hittar du inget kul - starta upp något eget projekt!
 
Thermos har du redan fått råd om, stövlar, regnkläder har du och något att stoppa thermos, matpaket och sittlapp i. Karta den Gröna 1:50 000 och kompass är trevligt. Landskapskartan ger dig en massa tips om olika intressanta platser som man kan gå, cykla åka buss till och ta sig hem ifrån. Friluftsfrämjandet och Turistföreningen krets brukar ha trevliga program, TVM och ledarna inom tidigare nämda organisationer brukar ha diverse kurser lokalt. Skillnaden mellan låglandet och bergen är väl avsaknaden av mycket av det som gör vandringen lätt, skog som lyfter vinden, kiosker, fik och butiker som gör packningen lätt. I Blekinge har du ju tre arketyper av landskap, grattis! Öppna dörren och gå ut....

Go Tur
 
Bra tips om litteratur från JonathanW. Särskilt Monsens Vildmarksboken, gamla eller nya, tycker jag är inspirerande. Mycket matnyttigt. Det märks också hur mycket Monsen gillar sina utevistelser och hans glädje är smittande.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.