Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta?

Hej!
Är ny här :)
Om man ska vandra mellan Abisko och Nikkaloukta (eller vice versa), var parkerar man lämpligast?
Har en tanke om att parkera (husbilen modell mindre) i Nikkaloukta och sedan ta bussen till Abisko (via Kiruna) för att starta där.
Kan kanske vara skönt att ha husbilen där vi ”går i mål”.

Eller tänker jag fel?

//Ulf

Parkering vid målet hade jag också föredragit, så om du ska gå söderut så låter det som en bra plan.

Det finns hur som helst bra med platser att parkera på i båda ändar. Vet inte om det finns några skyltar med begränsningar dock.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Parkering vid målet hade jag också föredragit, så om du ska gå söderut så låter det som en bra plan.

Det finns hur som helst bra med platser att parkera på i båda ändar. Vet inte om det finns några skyltar med begränsningar dock.
Tack!(y)
Nästa fråga är ju i vilken riktning man ska gå, fördelar och nackdelar, men det kanske det finns massor med trådar om ;)

Kostar väl litegrann att stå vid Nikka medan Abisko (grusplanen i närheten av Kungsledens portal) är gratis tror jag?!

Du kan ju också studera buss- och tågtidtabeller för att se vad som passar bäst jämfört med resan innan och efter, ambitioner med vandringen första dagen, etc etc, för att få en ide vad som är mest praktiskt. Att gå mot norr eller söder tror jag är hugget som stucket om du aldrig varit i området förut.

Kungsleden anses vara lättare att gå från norr mot söder. Detta gäller tycker jag mera söder om Singi eftersom de sydvända backarna där är brantare.

Vill man utnyttja roddlederna är det i och med ovanstående smartare att gå norrut eftersom sannolikheten att det finns två båtar vid båtlänningen på södra sidorna är betydligt högre.

På vintern föredrar jag åka skidor norrut då utförsåkningen är roligare i mjukare och mindre solpåverkad snö.

På sommaren kan det vara enklare att ta foton i medljus när man går norrut.

Thure

Att parkera vid målet ger större flexibilitet för att ta längre/kortare tid på sig än planerat. Det är väldigt skönt att inte behöva fokusera på att komma fram i lagom tid för en buss.

/M

Fortsätter på stickspåret angående vandringsriktning på Kungsleden (trådskaparen får ursäkta, själv åker jag alltid tåg så kan inte tillföra något i parkeringsfrågan...:))
Är det så att de flesta går söderut "av tradition" eller något annat? Minns att jag i någon folder från Svenska Turistföreningen läste något i stil med att: "De flesta väljer att gå söderut för att det är trevligare att ha solen i ansiktet", öööh, nej tänkte jag då, jag har den hellre i ryggen.

• Gilla
Reactions: OBD
Fortsätter på stickspåret angående vandringsriktning på Kungsleden (trådskaparen får ursäkta, själv åker jag alltid tåg så kan inte tillföra något i parkeringsfrågan...:))
Är det så att de flesta går söderut "av tradition" eller något annat? Minns att jag i någon folder från Svenska Turistföreningen läste något i stil med att: "De flesta väljer att gå söderut för att det är trevligare att ha solen i ansiktet", öööh, nej tänkte jag då, jag har den hellre i ryggen.
Jag skulle tro att det är för att många vill upp på Sveriges inte längre högsta topp på slutet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips