Var köper jag en bra racingsits?

Jag har en Ruahine Firebolt kajak, en slags multisportmodell.

Jag letar efter en bra racingsits att montera i botten av kajaken, antingen med stålskenor eller kardborre eller liknande. Själva monteringen är dock inte problemet, men jag har svårt att hitta en lämplig sits att köpa.

Har ni några erfarenheter och förslag?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du vill ha racingsits eller inte, är nog upp till dig. Dessa sitsar är gjorda för montering i en skena, som förmodligen är bästa att köpa till. Bootshaus har sitsar och tillbehör för Nelo och Vajda, och Paddelkraft (Sivenbrant) för Zedtech. Det går säkert att få till det i din kajak med något av dessa.
Bumfortable verkar ju inte så rotationsvänlig?

Kolla t.ex. http://www.bootshaus.se/sitsar

Bumfortables är ganska vanlig bland de multisportare som använder Ruahine kajaker. Sitsen monteras lätt med kardborrband.
Racingsitsar monteras vanligtvis på en platta som fördelar ut krafterna i skrovet. Finns ingen platta, måste man fixa en själv och det brukar inte vara något återförsäljarna har på lager.
Jag tror att de flesta racingsitsar blir för höga i en Firebolt och det blir svårt att få plats med benen.

Bäst är nog att höra med norska Utinaturen som säljer Ruahine och även paddlar med dem. De borde veta vad som fungerar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips