Var köper jag en bra racingsits?

Jag har en Ruahine Firebolt kajak, en slags multisportmodell.

Jag letar efter en bra racingsits att montera i botten av kajaken, antingen med stålskenor eller kardborre eller liknande. Själva monteringen är dock inte problemet, men jag har svårt att hitta en lämplig sits att köpa.

Har ni några erfarenheter och förslag?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om du vill ha racingsits eller inte, är nog upp till dig. Dessa sitsar är gjorda för montering i en skena, som förmodligen är bästa att köpa till. Bootshaus har sitsar och tillbehör för Nelo och Vajda, och Paddelkraft (Sivenbrant) för Zedtech. Det går säkert att få till det i din kajak med något av dessa.
Bumfortable verkar ju inte så rotationsvänlig?

Kolla t.ex. http://www.bootshaus.se/sitsar

Bumfortables är ganska vanlig bland de multisportare som använder Ruahine kajaker. Sitsen monteras lätt med kardborrband.
Racingsitsar monteras vanligtvis på en platta som fördelar ut krafterna i skrovet. Finns ingen platta, måste man fixa en själv och det brukar inte vara något återförsäljarna har på lager.
Jag tror att de flesta racingsitsar blir för höga i en Firebolt och det blir svårt att få plats med benen.

Bäst är nog att höra med norska Utinaturen som säljer Ruahine och även paddlar med dem. De borde veta vad som fungerar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips