Var köpa långa skosnören till snowboardpjäxor?

Vågar knappt skriva det, men har du kollat i din närmsta sybehörsaffär? Jag har ofta försett mig med "skosnören" i längdvara, med rätt grovlek och friktion, i en sådan. Reservation för snowboardkängor, men de fungerar (och håller) i varje fall med både mina Lundhagare och mer alpina kängor.
Annars finns mycket i repbutiken.se, men då får man ju inte känna på dem IRL före köpet.

Det där med att knyta rosett som inte går upp hänger i min värld mest på att inte slå kärringknut med rosetterna efter det första halvslaget :). Vanlig ordentligt åtdragen råbandsknop har aldrig gått upp för mig.

De två sybehörsaffärer som fanns i mitt närområde har tyvärr slagit igen båda två. Antar att konkurens från nätet är ne bidragande orsak och mina små GDS-projekt kan de inte leva på tyvärr. :)

Repbutiken har sålt mej nya däckslinor till kajaken på postorder men tror nog det lutar åt shoepanda ändå.

Råbandsknop förblir kunten men lite för bra - jag tycker det kan sitta för bra även om man drar i motstående tampar för att öppna den så för mig går råband bort pga svår att knyta upp.

Men ser fram emot fler knoptips: sitta när man knutit men lätt att knyta upp då man drar i rätt tampar - finns den knopen?

/Patrik
 
(...) Råbandsknop förblir kunten men lite för bra - jag tycker det kan sitta för bra även om man drar i motstående tampar för att öppna den så för mig går råband bort pga svår att knyta upp.
Men ser fram emot fler knoptips: sitta när man knutit men lätt att knyta upp då man drar i rätt tampar - finns den knopen?
/Patrik
Hmm, misstänker att jag uttryckt mig grumligt om "råbandsknop". Menar naturligtvis fortfarande en rosett, men "slagen" på motsvarande sätt som råbandsknop i relation mellan första och andra halvslaget. Upplever absolut ingen skillnad i hur lätt det är att knyta upp de genom att dra i de fria ändarna, jämfört med "kärring-rosetten".
Och NU har jag hittat Kvarnträsks gamla inlägg med en youtube-snutt som visar just detta :)
 
(Litet OT eftersom mina förslag inte finns i tillräckligt långa versioner.)

Det är givetvis en smaksak men för att slippa knyta om skorna så har jag köpt Lace Locks och Salomons quicklace i lösvikt till alla mina skor. (Se upp för billiga kinakopior på Wish - dom fungerar inte.) Några skor har jag BOA-snörning på.

Oron för att det skall krångla i "fält" är starkt överdriven. För mig har det aldrig krånglat på de ca 7 år jag haft någon av dessa lösningar och skulle det göra det så har man ju möjlighet att ha en skorem eller paracordstump i reserv.
Hej.
Var kan man köpa läge locks? Vill gärna testa till mina Crispin.
 
Jag använder läderemmar till mina vandringskängor. Funkar mycket bra och är hållbara, bara man smörjer remmarna. Köper det på metervara, råläderremmar. Behövs inga skoningar och det är lätt att klippa till extra rem att ha i reserv.
På vintern kör jag fortfarande med textilremmar. Mina Crispi Stetind har fortfarande orginalremmar i bra skick trots 8 år av flitigt användande under många å Långa turer på skridsko och lite skidor.
 
Jag använder sedan många år Dyneema lina med polyesterstrumpa som skonsnören bl a till mina skridskokängor. Aningen glatta men med en extra överhandknut med öglorna ovanpå rosetten så håller det. Töjer sig inte samlar inte vatten. Suveränt.

Thure
 
Jag använder läderemmar till mina vandringskängor. Funkar mycket bra och är hållbara, bara man smörjer remmarna. Köper det på metervara, råläderremmar. Behövs inga skoningar och det är lätt att klippa till extra rem att ha i reserv.
På vintern kör jag fortfarande med textilremmar. Mina Crispi Stetind har fortfarande orginalremmar i bra skick trots 8 år av flitigt användande under många å Långa turer på skridsko och lite skidor.
Nu har jag måst pensionera mina trotjänare Crispi-remmarna. De höll inte trycket vid skridsko-premiären. Allt är ändligt även kängsnören. Har nu liksom Thure tillverkat egna snören. Jag tog lagoma längder av orange paracord 4 mm som jag hade liggande. Köpte krympslang som jag krympte på. Funkar ypperligt och kängorna har fått en ny lyster. 🙃
 
Hanwag har 220 långa kängsnören.
Googla eller här är en länk så du kan se dem.
Mvh Roger
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...