Var köpa karta till Sarek nationalpark?

Hej,

En bekant från en annan världsdel har via mail frågat om jag kan hjälpa honom att köpa karta till "Sarek National Park, for hiking, 1/50'000 or 1/25'000", inför hans och hans flickväns Sverige-resa i sommar.

Jag har googlat lite, och letat lite i detta forum (är inte så van att leta efter sådant här dock), men inte hittat.

Jag har bara hittat att det ska finnas något som heter Lantmäteriet BD10 Sareks Nationalpark Pretex karta i skala 1:100 000, men han har skrivit "I have gotten one map of Sarek; it is a 1/100'000 map including Sarek one one page and Padjelanta on the other. If you can find a 1/25'000 or a 1/50'000 map or maps, that would be great and much appreciated."
(Jag har inte kollat var man kan köpa BD10-kartan eftersom den ändå har fel skala.)

Någon som råkar veta? :)

Jag kan handla i Stockholmstrakten eller på internet.
 
Hej, tack till er för svar!!

Jag ska meddela honom att personer på ett vandrings-internetforum i Sverige tror att det för Sarek nationalpark inte finns vandringskartor med högre upplösning än 1:100 000. (Karta med skala 1:100 000 har han redan som sagt var.)

Tack! :)
 
Jag brukar föredra att använda 1:50000 i fjällen, men kompletterar alltid med en 1:100000 för att få överblick. En 1:25000 känns som lite överdrivet i fjällen och dessutom skulle det bli en himla massa blad med tanke på områdets storlek... Det vore intressant att få veta varför det just är 1:25000 som efterfrågas...
 
(...) Det vore intressant att få veta varför det just är 1:25000 som efterfrågas...
Antagligen därför, att det är vanligt - och ändamålsenligt - med högre "upplösning" i berg av mer alpin karaktär. När jag var ny i Sveirge, hade jag svårt att ställa om från den 1:25000-skala som satt i min ryggmärg alltsedan bandomen, och begick ständiga, undermedvetna feltolkningar av både avstånden och "dramatiken" (eller rättare sagt bristen på densamma) i det mycket mer "utdragna" fjällandskapet. Här duger det gott med 1:50000 - 1:100000, det blir som påpekats mycket "tomt" på kartbladen annars.
 
Kan bara instämma i det som redan sagts, det mesta av Sarek ligger över trädgränsen och är lättnavigerat. Inga problem att ta sig fram med en 1:100 000 karta.

I skogsterräng, tex Skåneleden, behövs mer högupplösta kartor. De som finns att köpa över nämnda led är 1:50 000.
 
Din bekant har redan den bästa kartan som går att köpa i butik. Fjällkartan ges bara ut i skalan 1:100000 i norra delen av fjällen. Men jag kan rekommendera att gå in på lantmäteriets geolexsida, http://kso2.lantmateriet.se/#. Där kan man se på olika kartor över hela Sverige, tex den topografiska kartan och terrängkartan. Den senare motsvaras av Fjällkartan i fjällen. Upplösningen är 1 pixel = 10m. Det går att välja område och skriva ut i tex PDF-format. Det går också att titta på samma område i form av ortofoton med en upplösning som är mycket högre. Mycket användbart!
 
Du kan köpa kartan på Akademibokhandeln eller Naturkompaniet.
Men det är säkert fler friluftsbutiker som har den kartan.
En bra grej är att köpa den i Tyvek som tål väta och en del stryk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.