Var köpa Karhu?

Efter en fullständigt underbar nyår i Kittelfjäll (knädjup lössnö :) :) ), sitter jag nu och planerar ersättarna till mina gamla slitna och slutkörda telisar. Jag vill ha en skida för i huvudsak offpist och toppturer, men som ändå är kul stabil nog för fullt ös i pisten. Alltså en acceptabelt lätt skida för allt, men med betoning på offpist. Sneglat lite på gamla Atomic REX, K2 WorldPiste, Dynastar 8000, Work Stinx mfl. Nya Karhu Kodiak verkar högintressant om man ska tro http://www.telemarktip.com.

Synpunkter rent allmänt mottages tacksamt, men huvudfrågan är om det finns någon som vet om, och isåfall var, man kan köpa Karhu kodiak (butik eller internet spelar mindre roll).
/Jörgen
 
Tack för alla tips, vore väl sjutton om jag inte skulle få tag i ett par Kodiak nu. Skottlandsbutiken lät ju intressant, hittas den igen vore det intressant.

Scotty bob? Jorå, har läst om dom oxo. Skulle vara jätteintressant att testa dom. Telemarktips har ju överöst dom med positiva omdömen. Men, de hade en liten invändning oxo, och det var att de ibland saknade den hela bakändan i vissa lössnöförhållanden. De kunde helt enkelt inte ligga på med lite bakhäng som de var vana vid med traditionella skidor. Att de är riktigt intressanta och nyskapande skidor råder ingen tvekan om, men innan jag köper ett par såpass speciella skidor vill jag testa dom först. Har en anings känsla av att de kanske inte helt och hållet passar min åkstil. Men jag korrigerar gärna detta efter en test. :) En annan tvekan jag får är den skarpa skärningen och skurna hudar. Det är ett jäkla kladd med skurna hudkanter när man ska vika ihop hudarna och stoppa dom innanför jackan. Vill helst ha raka hudar till skidorna om det går. Nu hamnade vi lite Off-topic men har någon ett patenttips på kladdproblemet så säg till.
/Jörgen
 
Letade själv...

efter ett par Karhu Jak. Tror du inte den passar bättre till dina knädjupa lössnöåk?

skidan är skitbillig i USA med tanken på dollarkurs, det går att skicka men kan nog vara lite meck..

Till slut valde jag ett par Black Diamond Havoc. Sägs att den påminner om Jak:en. Havoc har fått fina resensioner i Usa.

Åk väl!

/Martin
 
vid köp från USA

Köpte skidor från Usa i höstas och fick en glad överaskning när fakturan på tull och moms damp ner en vecka efter att skidorna hade kommit. 43% blev påslaget på skidornas pris och fraktkostnaden. Det visade sig att slutsumman för skidorna blev högre än priset i sverige på butik, trots att skidorna kostade 2500 kr i usa och 4300 i sverige i butik. Ta med detta i beräkningen när ni beställer skidor från USA
 
Vad gäller Karhu Jak o BD Havoc: Skitläckra skidor! Skulle gärna ha ett par såpass feta brälappar, men då skulle jag vilja ha ett lite stabilare skidor med bättre isgrepp som alternativ oxo, och det har jag inte råd med! Visst åker jag helst puder och lössnö, men emellanåt går man på stenhård kartong, is och allmänt hårda snöförhållanden och då är det baske mig inte lika roligt med ett par fladdriga, mjuka lössnöskidor, isynnerhet inte om man vill åka fort eller om det samtidigt är brant. Dessutom är nämnda skidor avsevärt tyngre att släpa på på toppturen, även Jak BC är väsentligt tyngre än ett par Kodiak. Kodiak är ca 80mm i midjan, idag räknas skidor med dom bredderna till allroundskidor, för bara ett par år sedan klassade couloirmagasine såna till "superfatskis" !!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
johnwiklund Var köpa 7tm? Telemark 12
plimsoll Var köpa Atomic TM22 Telemark 3
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
ansun Var finns reservdelar i Stockholm? Telemark 10
i95_lab Puder i Kanada - när och var Telemark 4
Pellepassat Var finns snön??? Telemark 5
dirty harry Var i Stockholm kan man lästa ut läderpjuck? Telemark 1
warg Var får man tag på nya T2-modellen... Telemark 2
ingalill74 Var hittar man läder... Telemark 2
Vandrare Var ska bindningen sitta? Hur långt fram? Telemark 5
i4lean Var finns info om Hagan skidor? Telemark 1
elsa var är spadarna/sändarna Telemark 7
var köpet man tele-prylar? Telemark 1
Stranda - var, när hur? Telemark 2
niklasr Var i europa köper man billiga trancievers? Telemark 3
Var hittar jag en snö och lavin kurs Telemark 2
davidst Köpa Skidor Telemark 5
havsbjornen köpa ut försskidor Telemark 1
hernell Köpa telispjäxor? Telemark 8
anlj Köpa telispjäxor i Kitzbühel? Telemark 3
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
owahlund Köpa telispjäxor Telemark 4
Richard Eriksson köpa telemarksskidor?? Telemark 7
160270 Köpa utrustning i Skåne.... Telemark 1
heintz Köpa telisprylar i Sthlm? Telemark 2
Nemo Vart köpa Crispi? Telemark 7
svejni Köpa telisar i Alperna? Telemark 1
kajhaj köpa skidor Telemark 1
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
Färsking vill köpa telisar!? Telemark 11
Köpa telemarks skidor i Umeå Telemark 4
mattias_berglund Karhu Jak Telemark 5
brook Karhu 7tm Telemark 54
johanl Karhu 10th Mountain Tour?? Telemark 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.