Försäljningsrätt kanske inte var ett helt korrekt ordval. Innebörden ár i alla fall densamma som de gamla hederliga generalagenturerna.
Dvs: det tillverkande företaget sluter ett avtal med en importór/distributör dár denne förbinder sig att marknadsföra och sälja tillverkarens produkter inom ett tydligt avgránsat geografiskt omràde (normalt ett land), samt att uppnà vissa uppsatta försáljningsmâl. Tillverkaren i sin tur förbinder sig att inte sálja till nâgot annat företag inom avtalat omràde. Importören utses alltsà till generalagent,. och behàller denna ensamrátt att importera ioch distribuera tillverkarens produkter sà lánge bágge parter ár överens om lámpligheten i detta arrangemang.
Haglöfs har enligt samma princip slutit exklusiv-avtal med ett högst begránsat antal internet-företag världen över ("generalagenter"), i detta fall ett för varje sprâkomrâde.
Pà detta vis arbetar man nu med tvà parallella distributionskanaler:
1: generalagenter inom geografiska omràden, vilka importerar och distribuerar haglöfs produkter till butiker i sina länder.
2: generalagenter inom spràk-omràden, som distribuerar hagláfs produkter via Internet inom sina spràkomràden.
Med ett dylikt upplágg, om det hela sköts öppet gentemot all berörda parter, är ju faktiskt ganska smart för att undvika de alltid àterkommande konflikterna mellan olika kanaler.
OBS: Att det verkligen ligger till pà detta vis ár nàgot jag hört ryktas om, sà det kanske inte ár riktigt sà som jag beskriver..