var kan man köpa alu-plåt?

Hej alla!
Tänkte tillverka ett nytt blad till mitt roder, jag undrar om någon vet var man kan köpa alu-plåt? Finns det i vanliga järnaffärer? Jag bor i Malmö.
Tacksam för svar och ideer, Patrik.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Metall

Dom flesta metallskrotar brukar ha alu-plåt i olika dimesioner och till bra priser

Annars kan man söka på metaller i gula sidorna

Metallbearbetningsfirma

Jag skulle tro att järnhandeln inte vill sälja en sådan liten kvantitet som behövs till ett roder. Jag brukar köpa metall (mest aluminium) ur återvinningscontainern på en firma som jobbar med aluminium och rostfritt. Billigt ibland till och med gratis. Hittar jag inget lämpligt material på min "favoritfirma" brukar jag leta "skroten" men där bitarna oftast är fulare (repiga) och man blir lortig när man letar.

Vill man ha det snyggt kan man skicka sina grejer för eloxering när man är klar.

U balkarna till min kanothållare köpte jag på "skroten" och plattstång på metallfirman. Skruvar och muttrar (rostfria) på en båtfirma. Korshandtagen på Clas Ohlson och isoleringen på en VVS butik.

kanothallare_vit_gif3.gif

Per Brune

Guest

Gäst
Bara en kommentar

Rostfri skruv och mutter köper man på Biltema, och inte i båttillbehörsaffärer.
/Mattias

Re: Bara en kommentar

puide; sa:
/Mattias
Jag har lärt mig sedan dess (1997). På Clas Ohlson finns också en del i rostfritt, mycket billigare än i båtaffären, och avståndet för mig till Clas Ohlson minskade i oktober i fjol från 111 km till 2 km enkel resa :).

Per Brune

Guest

Gäst
Re: Re: Bara en kommentar

Brune; sa:
puide; sa:
/Mattias
Jag har lärt mig sedan dess (1997). På Clas Ohlson finns också en del i rostfritt, mycket billigare än i båtaffären, och avståndet för mig till Clas Ohlson minskade i oktober i fjol från 111 km till 2 km enkel resa :).

Per Brune
Jo, jag är också flitig kund hos CO. Det var bra när de flyttade in i Arosian. Dessutom promenadavsånd för mig som bor innanför cityringen. Var i V-ås bor Du?
/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips