Var hittar jag plastlister till pulka

avslutad210712

Gäst
Har två hemmagjorda glasfiberpulkor som far väldigt illa när man drar dem på sand och grus vilket tyvärr är omöjligt att undvika helt. Tänkte därför montera plastlister av något slag på undersidan och undrar därför om någon vet någon firma som säljer små kvantiteter - behöver 6 st lister på inte fullt 2 meter vardera. Lagom storlek 20-25 mm breda och 5-10 mm tjocka. Gärna lämpligt material också.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
glidlister

Hej,
Vi anväder en sorts friktionsunderlag (?) i ngn sorts plast, som vi köpte från en lokal verkstad. De skar ut lämpliga lister från en större platta. Den är så tjock att man kan fälla in skruvskallarna i den och skruva fast i pulkan. Den har mycket bra glid.
/ Jesper

HD-polyeten

Brukar funka bra används blandannat till hundpulkor. Köper man enklast av någon lokal firma, mekaniska verkstäder brukar kunna ordna fram frictionsmaterial.

OBS använd inte regenerat det har en sträv konstig yta

Hans Friedel

Jag håller defenitivt med johanske om att du ska montera på ett par mässingslister. Jag har detta på min gamla Segebadenpulka och är oerhört nöjd. De klarar ett stort slitage och fungerar som stålkanter på hårt och isigt underlag där nyare pulkor med plastlister bara halkar omkring.

Var hittar man lämpliga mässinglister då? Ge gärna tips på affärer i Göteborg. Detta är säkert allmänbildning för hemmafixare, men någon sådan är inte jag så tips uppskattas.

Ni har inte haft problem med is och snö som fryser fast på mässinglisterna?

avslutad210712

Gäst
Hittade plastlister på betydligt närmare håll än väntat. Fanns nämligen i min fars verkstadskällare *L*.

JonathanW; sa:
Var hittar man lämpliga mässinglister då? Ge gärna tips på affärer i Göteborg. Detta är säkert allmänbildning för hemmafixare, men någon sådan är inte jag så tips uppskattas.

Ni har inte haft problem med is och snö som fryser fast på mässinglisterna?

Google mässing göteborg
http://www.metallcenter.se

När man har favören av att vara på en Teknisk högskola, är det nog bara att fråga någon som jobbar på Maskin.

I Västerås där jag bor, ”brukar” jag handla på metall på http://www.imero.se/ och då kan man få sina bitar tillsågade i rätt längd. Fort, enkelt och för det mesta billigt. Det gäller ”bara” att komma ihåg att dom stänger kl 16.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips