Var hitta "bergbuckle"

Hej. Har tidigare köpt Bergbuckle på lite olika ställen, bla Recon, Extremetextil, Shellby och Varusteleka, men de verkar vara på utgående. Har till och med fått tag i storlek 40 mm, men denna verkar ännu svårare att få tag i numera. Någon som vet var man kan få tag i dessa idag. Enligt mig det överlägset bästa som finns, så jag hoppas verkligen inte de slutar tillverka dessa.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Klättermusen använder ett liknande spänne med samma utformning som Beghaus "Bergbuckle" på sina säckar och i storlek 40mm. Dessutom ena delen i aluminium som är ändå bättre. Testa om du kan köpa som reservdel från dem?

Knäppet som Thure länkar till påminner om det som sitter på min lavinryggsäck och tror jag sett det på flera olika modeller av lavinryggor. Min är blackdiamond, dock vet jag inte vilket mått som ska vara 40mm -är det remmens bredd?
Även klätterselar kan ha sådana knäppen - har du tur kanske en klätterklubb eller någon annan klättare pensionerar selar pga ålder och då är det ju inte knäppet som åldrats utan textilen. Kan du ärva ett knäppe därifrån kanske, eller hitta en ny klättersele som är billig nog? Tror inte klättersele-tillverkare säljer det som "reservdel" då sömmen ju är livsviktig i en klättersele och ska göras på fabrik och inte av hemmafixare....

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips