Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk

Beror lite på hur långa etapper du kan tänka dig, det är ganska skralt med boende mellan Strömsund och Gäddede (13 mil) I Gäddede finns hotell och vandrarhem några mil väster om samhället. Jag vet att jag sett skyltar utmed vägen till Gäddede om stugor, i bl a Håkafot och Alanäs. Om du inte har något emot att cykla grusväg där folk kör som biltjuvar så kan du ta södra sidan av Vattudelen till Bågede (90 km grusväg) Då kan du bo på Svaninge Herrgård.
Norr om Gäddede finns det goda möjligheter till boende i Jormlien och jag tror även att det finns möjlighet i Stora Blåsjön.

Det bästa du kan göra är att kontakta turistbyrån i Strömsund, de vet garanaterat mer än mig, eller kika på denna sida: http://www.stromsund.se/turism/boata.html

Lycka till!
 
boende

Kan nog bara instämma föregående mail. Cyklade nyss sträckan Gäddede - Klimpfjäll och lite till. Men det handlar absolut utifrån hur långt du tänkt per dag och i hur mkt du vill kämpa.

Men enligt min uppfattning så fanns det stugor att hyra ifrån Gäddede, Jorm, Blåsjön men i Stekkenjokk finns inget alls så att du vet.

Kan också medela att det är en del riktigt hemska backar ifrån Jorm 5, 6, 7, 15km långa uppförsbackar men går det upp så går det även ner strax efteråt. Detta visade sig i hastighets rekord ner emot Ankarvattnet. 68km/h..( med 25-30 kilo pakn.)
 
Den troligtvis sista möjligheten att få tak över huvudet innan man kommer tupp på kalfjället längs Stekenjockvägen är i Ankarvattnet. Där kan man för en billig penning hysa in sig i källaren hos Birger och Bojan Edfors. Standarden är kanske inte tipp topp men det brukar vara en upplevelsa att prata med dem då de varit bofasta där under lång tid och har många historier att berätta.

Vägen mellan Stömsund och Gäddede känns för övrigt inte som nån önskedröm att cykla. Man brukar tycka att det är tråkigt att åka bil t.o.m. där...
 
Hastigheten

PerP (Per Porshall) skrev:
68km/h är rätt snabbt :O
Jorå det gick undan men gav mersmak att nå 70 gränsen 2 futtiga siffror på mätarn.

Att sen hjälmen satt på pkt- hållarn kanske inte var så smart men det hände ändå aldrig något i vurpväg under hela turen på 148mil.
 
Re: boende

jontte00; sa:
Kan nog bara instämma föregående mail. Cyklade nyss sträckan Gäddede - Klimpfjäll och lite till. [...]
Kan också medela att det är en del riktigt hemska backar ifrån Jorm 5, 6, 7, 15km långa uppförsbackar[...]

Hur är asfaltskvaliteten i området? Låter ju som det vore kul att fara dit med racern.
 
Svensk standard asfallt.

Asfallten är som den brukar vara på en väg som inte underhållts på några år.

Vilket betyder halvdan utan att för den skull vara dålig. Det är ju inget oljegrus utan sån där riktig hård asfallt som fanns förr i tiden. Så det går nog att cykla racer skapligt ialla fall, men vill du ha träningsbackar så kan jag verkligen rekomendera Norge branta långa slingriga backar med riktigt fina och nyasfallterade sträckor. Inga "lapplagningar" med oljegrus utan riktig jämn och fin.

Något som inte vi uppskattade lika mkt då man tappade i hastigh. 10 -15 km/h på dessa partier fastän att man körde utför.
 
Re: Re: boende

TBy; sa:
jontte00; sa:
Kan nog bara instämma föregående mail. Cyklade nyss sträckan Gäddede - Klimpfjäll och lite till. [...]
Kan ocks?medela att det är en del riktigt hemska backar ifrån Jorm 5, 6, 7, 15km långa uppförsbackar[...]

Hur är asfaltskvaliteten i området? Låter ju som det vore kul att fara dit med racern.

Vill du cykla naagra riktigt tuffa backar saa aak till Kirgistan istaellet. Daer aer naagra backar paa ca 90 km och asfalten aer naestan perfekt hela tiden. Det finns en ny vaeg som gaar mellan norra och soedra och skicket aer vaeldigt bra. Maila mig om du vill ha mer information.

Jag lyckades faa en ny topphastighet naer jag var daer. 92 km/h med en packning paa 40 kg. Ganska haerlig kaensla...

/Stellan
 
mördarsnigel; sa:
Kan du rekommendera nåra vackra vägar i fjällvärlden? Kanske utan så mycket skog?

Stekenjokkvägen från Jorm och norrut är väldigt fin som sagt, även om det är en hel del backar i den. Vägen över Flatruet (Från Funäsdalen till Ljungdalen) skulle säkert vara skoj att cykla, även där kommer man upp på kalfjället.

En annan idé kan vara att cykla från Åre mot Norska kusten, inte via E14 då utan ta vägen över Medstugan och Skalsstugan. Den turen skulle jag nog göra själv om jag var lagd åt cyklisthållet.

Lycka till! // Roger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
Mezzner Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck?? Långcykling 13
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...