Var det en varg jag hörde?

För ett tag sedan hörde jag ett djur som ylade tidigt på morgonen. Det är sällan (typ aldrig) man hör det en längre tid trots alla hundar. Jag funderade på om det var en varg eller om det var någon stackars hundkracke som flytt hemifrån eller blivit utlåst på balkongen i kylan. Hela grejen är att jag inte kan påminna mig att jag hört det här förut. Det lät så jävla skumt så att jag gick ut på balkongen.

Är det någon skillnad på vargars och tamhundars ylande? Något jag observerade var att den inte skällde. Bara ylade.

Sannolikhetet var väl ganska låg för att att det skulle vara en varg men det har ju tydligen varit en här i närheten i dagarna så tanken väcktes igen. Den förra som tog sig igenom stockholm för ett par år sedan gick även den förbi här i närheten så man blir lite konfunderad. En gång gick en räv förbi husknuten och vi har ju även bäver i närheten så allt kan ju vara möjligt.

Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara skillnad mellan varg och tamhunds ylande. Vargen som passerade Stockholm i helgen sågs av 2 oberoende personer vid Årsta havsbad igår.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sibirian Husky?

Vissa hundraser ylar gärna t ex slädhundar. Vid södra Djurgården kan man höra Skansenvargarna trots alla stadens ljud.

Thure

Kan det ha varit en bäver? Du nämner att ni har bäver i erat område. Av egen erfarenhet vet jag att bävrar kan ge ifrån sig de allra konstigaste lätena när man minst anar det.

gregerjohansson; sa:
Kan det ha varit en bäver? Du nämner att ni har bäver i erat område. Av egen erfarenhet vet jag att bävrar kan ge ifrån sig de allra konstigaste lätena när man minst anar det.

Ja jag tror det med. Det måste ha varit en riktigt stor jävel på 80 pannor.

Det kanske var vargen trots allt. Uppenbarligen är den fortfarande i krokarna. Den var väl en strövare och de borde ha större behov av att yla för att leta efter andra vargar.

Tufft.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips