Vandringsstav

trädslag till vandringsstav

Hej!


Jag har gjort ett antal vandringsstavar och de
erfarenheter jag skaffat är följande:

Björk: För tungt dessutom växer björken inte
tillräckligt långsmalt.

Hassel: Fungerar bra men inte för tunt. Ofta
raka fina käppar, lätt.

Rönn: Personlig favorit, seg, ofta långsmal,
lätt.

Kvast-skaft,(svarvad fura): Enkel att få tag i
hållbar, lätt. Handtaget ger doch inte handen det
naturliga stöd som en naturkäpp ger.

Min personliga åsikt är att inte göra käppen
för lång. Om man står med armen hängade rakt och
sedan lyfter handen genom att böja armbågen så långt som det går och sedan sänker ca 10cm hamnar man
rätt. Jag rekommenderar också att du borrar ett
hål i toppen på staven och sätter in ett snöre spm
du kan vila handen i. Nederändan brukar jag sko med en plåtbit. Vid ett tillfälle hade jag ingen tunnplåt tillgänglig men en tom konservburk gick jättebra
att klippa ned och använda.
 
Re: trädslag till vandringsstav

canis lupus; sa:
Min personliga åsikt är att inte göra käppen
för lång. Om man står med armen hängade rakt och

Det är ju i uppförs- och nedförslut staven gör mest nytta, och där behöver den ju vara lång så att den verkligen kan fungera som stöd. Att sätta staven en halvmeter framför sig i nedförsbacker ger inget stöd utan är bara ivägen, minst 1,5 meter framför sig behöver man stödpunkten. Likadant i uppförsbacke, där behöver man ju kunna "häva" sig upp med hjälp av staven och då vill man ju inte behöva byta grepp efter en halvmeters hävande (det räcker ju inte ens ett steg).

Min stav är lite längre än jag själv (jag är 175) och det tycker jag är lagom.
 
Teleskopstav

Visst är de hemgjorda trästavarna vackra, men själv håller jag mig till teleskopstav. Lätt, smidig att sätta fast på ryggsäcken, bekväm att luta sig mot vid vad, mm.

Har annars aldrig riktigt förstått vitsen med att vandra med stav. Provat några gånger, men mest känt mig störd - eftersom jag tappade den behagliga rytmen. Armarna fria ger bättre balans enligt mig!
 
Pinne

Vem hade trott att detta ämne skulle väcka en sådan långvarig debatt? Angående ask, så har den ju används länge till olika ändamål pga sin hårdhet, men hickory är det vanligaste i yxskaft.

Ur Nordens Flora:
"Asken föredrar näringsrik, gärna något kalkhaltig och svagt fuktig mark... På fuktiga platser är den skogbildande tillsammans med klibbal... Ingår i den ädla lövskogen eller ekblandskogen... Har samma utbredning i Norden som eken." Asken finnes alltså i kulturmark, i allèer osv.
 
Telemarksteleskop funkar bra!

När jag vandrade i Sarek förra hösten använde jag mina Telemarks-teleskopstavar (2-delade Gipron). Det funkade alldeles utmärkt både på torra land och vid vad. Det enda man bör tänka på är att ta bort trugan eftersom den medför att staven lätt hänger med strömmen vid vad. Fördelen med teleskopstavar är ju att man lättare kan ha dem på ryggsäcken om man tröttnar på dem eller om man måste klättra på vissa partier.
 
Bambu!

Har tillhört den vanliga björktäljarkategorin (inte konstigt att det bara är de krokiga fjällbjörkarna kvar ;-) men provade förra året två längre bambustavar, pris ca 25 kr st på trädgårdsbutiken, och tyckte det funkade kanonbra, särskilt vid vad och över stenskravel. Två stavar ger bättre balans än en. Man kan tejpa ihop till en stav om man vill ha en hand fri. De väger nästan inget, är starka och så billiga att man utan vidare kan lämna dom vid framkomsten. (Men den personliga touchen får man förstås leva utan...)

/P
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.