Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011

Hej!

Kul om bilderna var inspirerande :) Jag uppskattade toppturerna riktigt mycket.

12-27e augusti går mitt tåg. Jag har inte planerat turen än. Helst vill jag ha med lite enklare klättergrejer och röra mig över glaciärerna i sarektjåkkåmassivet med fokus på toppturer. Men det gör jag troligtvis inte solo, så kan absolut vara intressant att mötas. Kanske några dagar om du inte vill klättra, eller hela turen om du vill klättra?

Är ingen klättrare så det jag hade tänkt var toppar man kan gå upp på utan klättring eller glaciärpassager. Men möts man upp kan det ju vara intressant med någon av topparna i Sarekmassivet som kräver att man passerar glaciärerna. Vad krävs för utrustning och erfarenhet från min sida?

Har inte bokat tåget ännu men tänkte åka från Helsingborg den 13e vilket innebär att man når Akkastugorna kvällen den 14e och kan börja vandra på måndagen den 15e. Tänkte ta tåget hemåt från Gällivare på kvällen den 26e vilket innebär att man måste vara vid båten vid Akka runt lunchtid den 26e. Det kan jag ju iofs ändra på så det passar dina tider bättre.

Ett förslag kan ju vara att ha sällskap till Skarja via Ruohtesvagge och därifrån göra toppturer och sen skiljas om vi vill iväg på andra saker alternativt att mötas upp vid Skarja för några dagar.

Min vandringsrutt som du kommenterat i annan tråd kan jag ju ändra på med.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skickar PM så kan vi diskutera hur möjligheterna ser ut. Ett alternativ är också att mötas och göra vissa turer som inte kräver klättringserfarenhet. Och om fler har intresse kan man ju vara flera.

I år är det de luftigare toppturerna som lockar mig mest. Men det är inte säkert att det blir av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips