Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011

Hej, jag vet att det är lite tidigt att planera nästa års vandring redan nu, men det gör jag i alla fall :) Jag vill undersöka topparna i Sarektjåhkkå-massivet under minst 2 veckors tid sommaren 2011. Om man har tur med vädret hade det varit kul att försöka sig på stora sarektraversen. Jag är också öppen för att försöka mig på andra toppar i Sarek som kräver scrambling/klättring. Eftersom det inkluderar en del del glaciärspassager så behöver jag alltså sällskap för att kunna passera dem inbunden och säkert. Tänker mig att t.ex. början av Augusti kan vara lämpligt, men jag är öppen för andra förslag.

För Sarekvandringen 2010 efterfrågade jag vandringssällskap utan framgång. Det slutade med en väldigt lyckad solovandring, några toppturer - tyvärr inte alla jag ville göra eftersom jag inte går på snötäckta glaciärer solo.

I alla fall så vore det kul om jag kan hitta någon eller några att kanske klättra lite med över vinter och våren, och sen eventuellt planera en långtur med många toppar till sommaren. Mina replagskamrater jag har idag är tyvärr inte intresserade av så långa turer som de jag vill göra i Sarek.

Jag har ingen kravspec på vandringssällskap utöver att man ska vara lugn och trivas i fjällmiljö, och ha någorlunda kondition. Behöver inte vara erfaren klättrare så länge man tror att man tycker en del enklare exponerad klättring är ok. Jag trivs med många olika personlighetstyper och tror jag är rätt lätt att ha att göra med. Ålder, tjej eller kille spelar ingen roll.
 
Hej, har planer att åka upp den perioden ung. Vart tänker du gå in, Suorva??

Mvh Mic

Hej!

Där är jag öppen för förslag, har funderat över olika alternativ där. Har inte gått från Suorva tidigare. Men egentligen borde alla ingångar vara bra, utom Kvikkjokk som saknar bussförbindelser på helger. Beställde tågbiljetter till Gällivare. Om man påbörjar Stora Sarektraversen från norr så finns fler alternativa intressanta toppturer om vädret skulle bli kass och man måste gå vidare i dalen. Exempelvis Bierikbakte, Kanalbergets nordsida, Saitaristjåhkkå m.fl. Det enda som jag har spikat är att åka de datumen.

Är du intresserad av toppturer? Vi kunde se på möjlighet att slå följe.

Karl-Johan
 
Hej!

Jag och min bror ska till Sarek den 18-28 augusti. Har inte hunnit sätta oss och planera något egentligen, men traversen skulle vara trevlig att få till. Ska prata lite med honom och så kan vi väl höras närmare. Är på resande fot just nu, men hemma om en vecka igen och "tar tag" i det...
 
Hej! Då gäller det att ha tur med vädret att hinna med Stora Sarektraversen på de dagarna. Jag kan gärna möta upp någonstans i Sarek också.

Så Mic och Henrik och/eller någon annan, ring gärna om det finns intresse av att diskutera möjligheter. 070 796 1886. Jag kommer vara i Chamonix från midsommar till 3e juli samt ytterligare ett par klättringsveckor senare innan det är dags för Sarek.

Karl-Johan
 
Trevligt upplägg! Nästan samma som jag själv tänkt mig, att spendera 2 veckor i Sarek för diverse toppturer. Men precis ja, solo kan vara lite knepigt. Jag vet dock inte när detta äventyr blir av för egen del, men troligen först 2012 då jag har annat planerat detta året (och nästa också, egentligen). Annars hade jag inte tvekat en sekund på att haka på!

Kul att läsa om planeran hursomhelst, lycka till med allt!
 
Trevligt upplägg! Nästan samma som jag själv tänkt mig, att spendera 2 veckor i Sarek för diverse toppturer. Men precis ja, solo kan vara lite knepigt. Jag vet dock inte när detta äventyr blir av för egen del, men troligen först 2012 då jag har annat planerat detta året (och nästa också, egentligen). Annars hade jag inte tvekat en sekund på att haka på!

Kul att läsa om planeran hursomhelst, lycka till med allt!

Tycker det kan vara rätt charmigt att både klättra och vandra solo. Sällskap är också charmigt såklart. Bara att det blir tungt att bära med sig utrustning själv om man vill säkra ordentligt både för glaciär och klippa solo
 
Hej Karl-Johan,

Först tack för inspirationen dina bilder från soloturen 2010 gav. Har grovplanerat en solotur med lite toppturer den 15-27 aug i några av de områden du besökte då. Tänkte starta och sluta i Ritsem och gå Arasluokta-Alkavare-Nasasvagge-Guohpervaggge- Skarja-Ruohtesvagge-Ritsem. Är du i något av de områden då kan vi kanske styra upp något och slå följe? När är du i Sarek och vad är din planerade färdväg?

MVH
Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SaraTommy Vandringssällskap ~20aug Fjällvandring 5
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
moa_k40 Vandringssällskap i augusti Fjällvandring 2
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Fröken Hilleberg Vandringssällskap Sarek Fjällvandring 3
Knallarn Vandringssällskap nu till helgen, Triangeln Fjällvandring 0
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Sickansmatte Vandringssällskap alt turtips! Fjällvandring 3
JosefinaA Vandringssällskap v31 t.ex. Kungsleden Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Niklas Stockholm Vandringssällskap i Sarek Fjällvandring 0
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
giFuh Vandringssällskap sökes! Fjällvandring 0
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
jörgen hellsten Vandringssällskap sökes v36 Fjällvandring 0
Theddy Vandringssällskap sökes Fjällvandring 0
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Enlund88 Vandringssällskap? Fjällvandring 1
Vildvittra Vandringssällskap Fjällvandring 5
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
efred Vandringssällskap Sarek. Lugnt tempo Fjällvandring 0
zanna_84 Vandringssällskap sensommar 2010?? Fjällvandring 48
erixon Vandringssällskap sökes Fjällvandring 8
blåsippan5 vandringssällskap i sommar? Fjällvandring 1
thegedd Vandringssällskap...... Fjällvandring 3
alfons9 Vandringssällskap sökes Fjällvandring 13
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Keep_walking Fjällnära skogsområde med toppturer Fjällvandring 6
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
niklas.horno toppturer och vandring Fjällvandring 0
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
Mäki91 Toppturer i Sarek Fjällvandring 4
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
patrikno Toppturer i Sarek? Fjällvandring 9
bfia73 toppturer i Ahkkamassivet Fjällvandring 4
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
mano60 Toppturer kring sarek Fjällvandring 0
Mathew Fjällvandringstips med toppturer Fjällvandring 5
brasky Toppturer runt Kebnekaise Fjällvandring 8
maxen KEBNEKAISE TOPPTURER Fjällvandring 11
petvin Toppturer i Sarek vintertid Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.