vandringsleder

Var ute och cyklade igår(tydligen i dubbel bemärkelse)åkte fyra mil på min mountinbike längs bohusleden.Kom fel på ett ställe och var fick fråga en kvinna om vägen,och fick till svar att man inte får cykla på vandringsleder.Är det nån mer som mött på den attityden?Kollade upp i allemanrätten där det står att man får färdas på cykel i skog o mark???? vad är rätt och vad är fel???.Blev inte ett märke efter cykeln fan man blir ju lite besviken,här vill man komma ut i naturen o må gott så ska man bhöva ha dåligt samvete eller?
 
vandringsled

Visst får man väl cykla, det har jag själv antagit.
Visserligen står det ibland förbudsskyltar och då bör man ju låta bli men annars...
Man får ju cykla på Kungsleden om man vill. Om det sen är populärt bland andra är ju en annan fråga.
Intressant ämne, någon mer som vet något?
 
populärt bland andra?

Om det är populärt bland andra eller ej är ointressant. Endel har ryggsäck när de är ute och vandrar andra cyklar på vandringsleden . Det behöver ingen anna bry sig om. Själv cyklar jag förövrigt inte men friheten uppskattar jag.
 
Det här är en lite knepig fråga. Jag är inte säker, men så här tror jag att det ligger till:
Grundregeln är att man får cykla i skog och mark. Dock finns det en rad undantag, tex:
När vandringsleden går genom ett skyddat område, t ex naturreservat, KAN det ibland finnas särskilda skyddsföreskrifter där cykelförbud (rätt eller fel) kan gälla.
I många kommuner finns det restiktioner i de kommunala ordningsföreskrifterna vad gäller cykling på iordningsställda leder mm. En vanlig lydelse brukar kunna vara att cykling endast är tillåten på speciellt anvisade och uppmärkta spår/leder för just mtb. Min persoliga åsikt om dessa kommunala restriktioner är att de i de flesta fall är grovt onödiga och grundar sig i en missuppfattning att 1. skogcykling skulle slita väldans mycket på lederna (de grova motocrosslikn. däcken är nog orsaken till missförståndet) 2. mtb- cyklisten kommer farande i sådan hiskelig fart att vandrare hejdlöst mejas ned om de skulle råka komma ivägen. Vi som åker vet att (tyvärr kanske...) så fort går det just sällan....
Rätta mig om jag missuppfattat ngt.
Rollon!
Jörgen
 
Så här säger några tolkningar om allemansrätten

Utdrag från AssiDomän:
"Att ta sig fram till fots, cykla, rida och åka skidor över annans mark är tillåtet - om du inte skadar gröda, skogsplantering eller liknande. "
Med följande tillägg:
"Om du rider över annans mark måste du vara mycket försiktig. Risken för markskador är stor. Rid inte i markerade motionsspår och vandringsleder eller på andra ställen där du kan störa. Samma sak gäller vid cykling."

Så här säger Skåneledens hemsida:
"Ridning och cykling ingår i allemansrätten, men bara så länge marken inte skadas nämnvärt. Man får inte rida och cykla på leder som är iordningställda för vandring. Alltså är ridning och cykling på Skåneleden inte tillåten på de delar som inte är vägbundna. "

Bohusledens hemsida har samma text som AssiDomän.

Tydligen jämställer man cykling med ridning. Stigar och leder som inte är markerade verkar det vara OK att cykla/rida på men markerade leder avsedda för vandring är det inte tillåtet att cykla på.

/Rickard
 
Normalt gäller allemansrätten. Regelrätt förbud råder endast i extrema naturskyddsområden, alltså där skyddet inte är föranlett av att man vill bevara skog och mark för att det ska finnas sådan utan därför att det växer någon rar blomma eller häckar någon sällsynt fågel, etc.

En MTB har mindre inverkan än t ex svampplockare, orienterare och ryttare, så normalt skall det inte vara något problem. Viktigt är dels att aldrig låsa hjulen, något vana MTB-åkare ändå inte gör, och dels att visa verklig hänsyn mot fotgängare och ryttare, att man stannar och gullar hellre än att bomba fram så att de tvingas kasta sig undan eller hästarna slår bakut. Särskilt känsligt är det på snabba stigar.

När det gäller markerade leder är det viktigt att vara extra trevlig och visa respekt.

I många skogar bidrar MTB åkningen till att stigar och leder överhuvudtaget hålls öppna. Hittills har vi nästan bara haft goda erfarenheter av vandrare. En enda gång blev jag utskälld av två hundar och en gubbe. Han tyckte att det var ok att han skulle gå där och låta sina hundar orena medan jag inte skulle få cykla. Jag var rätt trött och bad honom dra dit pepparn växer.

Såsom jag förstår allemansrätten är det inte tillåtet att cykla var som helst i skog och mark. Man bör hålla sig till stig och om man inte gör det gäller ungefär detsamma som för hästar: d v s man är skyldig att vara extremt försiktig. Det kan t ex vara OK att ensam cykla över en äng men det är inte ok om man är tjugo stycken eftersom det då bildas en stig

Per
 
Mer om bohusleden

Jag tittade just på bohusledens hemsida.

http://www.goteborg.frilufts.se/orange/leder/bohusled/bohusled.htm

Det råder ridförbud. Detta är en helt annan sak. En rent praktisk fråga. Hästar tenderar ju att gägga ned, leder som ofta rids tenderar att bli så gäggiga att de varken går att cykla eller vandra, möjigen utom när de är frusna. Jag har svårt att tro att man skulle ha något mot hänsynsfulla MTB-åkare.

Mitt råd till Niclas som startade denna tråd är att Du kan lugnt fortsätta att åka där men tänk på att Du är en ambassadör för sporten och var hänsynsfull och urtrevlig mot dem du möter.

Per
 
urtrevilig

Tack för alla synpunkter o inlägg i detta ämne,urtrevlig är jag nästan alltid,kanske därför man blir så besviken när man möter på så negativa människor som jag gjorde där på leden mvh nille
 
Bra att veta !

I en artikel hämtad ur tidningen Utemagasinet står det så här: MTB SLITER INTE MER. Att mountainbike skulle ge större markslitage i fjällen än vandring är en myt. Det visar ett nytt examensarbete vid Umeå universitet som Annica Ideström gjort.
No:1 2001
 
Reglerna är klara

Allemansrätten säger att man får färdas i skog och mark med cykel under vissa förutsättningr.

Reglerna för t.ex. Skåneleden säger att man INTE får cykla på leden.

Fråga mig inte varför. Men allemansrätten gäller ju inte på t.ex. en enkelriktad gata så det går säkert att bestämma att man inte får cykla på en led.

Själv har jag cyklat väldigt många mil på Skåneleden men bara när marken varit frusen eller väldigt torr och bara på vardagar så man inte kommer i konflikt med vandrare.
/Olof
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter MTB på Vandringsleder/dagspår Mountainbike 72

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.