Vandringsleder i Sverige

Finns det någon bra sammanställning över de många vandringsleder som finns i Sverige, i bokform eller på webben?

Vandringsleder

I nyaste Utemagasinet fanns en liten översikt över de vanligaste - om jag inte missminner mig...
Vandra på.

Möjligt att Håkan menar denna bok:
Magnusson, Lars
Titel: Vandra i Sverige : en vägvisare till sevärdheterna längs Sveriges vandringsleder

Tar upp mer eller mindre alla leder i hela sverige. Beskrivningar av sevärdheter längs lederna. Kom ut i en ny upplaga 2000

Den har jag

Jag har Magnussons bok Vandra i Sverige. Den är stor, tjock och tung. Därav följer att man inte tar den med på vandringen, men samtidigt att den innehåller i stort sett allt som är värt att sätta kängan på. Jag har den som inspirationskälla och översikt inför planering av vandringar snarare än guide när jag väl är ute. En möjlighet vore att kopiera de sidor som täcker den sträcka man har tänkt sig och sedan ta med sig bara kopiorna. Oftast hittar man dock betydligt mer information i någon broschyr eller på baksidan av en bra karta över aktuellt område.

En bra bok alltså, men inget heltäckande instrument för att klara sig på vandringarna.

Kalle

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips