Vandringsled på Billingen

Jag har hört att det ska finnas en vandringsled på Billingen.
Hur lång är den?
Kan man gå runt, eller är "starten" på ett ställe och "målet" på ett annat?
Finns det övernattningsmöjliheter?
Tillgång till vatten??

All info mottages tacksamt! :)

Jag och min syster brukar gå Kinnekulleleden varje år, men det skulle vara kul att testa något nytt nån gång!

Trevlig sommar på er!
// Susanne

Hej!

Visst finns det vandringsled på Billingen!

Vi vandrade där förra våren med start i Skövde (Billingehus), gick norrut, rundade och slutade i Öglunda. Inte direkt någon rundled, men med karta så kan man lätt leta sej runt på vägar som inte är markerade som vandringsled. Leden slingrar sig upp och ner för sluttningarna, ibland blir det riktigt brant och jobbigt, men många fina utsiktspunkter.

Det är möjligt att ta sig till/från dessa platser med tåg och buss.

Vatten ur Vallesjön använde vi efter kokning. I Jättadalen vid Öglunda finns en källa med friskt och gott vatten, annars får man knacka på i någon stuga man råkar passera. Man brukar för det mesta få fylla på sina vattenflaskor!

Karta/broschyr om vandringsleder och sevärdheter på Billingen beställde vi från turistbyrån i Skövde, det kom en hel packe! Terrängkartan hade vi också med oss.

Vi tältade men vandrarhem finns i Skövde uppe på berget och på stiftsgården i Flämslätt tror jag också man kan bo.

God tur!

BM

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips