Vandringskompis kungsleden

avslutad210712

Gäst
Tänker inte följa med men

Om Ni skall gå Abisko-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta och har tänkt Er att gå upp på Kebnekaise så är lättaste vägen upp på Kebnekaise från Singi via Durlings led. Sen antingen tillbaka till Singi eller så tar Ni med Er packningen och går ner via Västra leden. Mycket sten men det är det oavsett vilken väg Ni skall upp.

Sälka - Tarfala via Kuopervagge är garanterat mycket sten. Och ungefär 700 meters höjdskillnad eftersom Ni går från ungefär 800 höjdmeter till ungefär 1490 höjdmeter. Dock gåbart med hund eftersom jag har gjort det.
 
maschine _ _ _ _ _ Juni (Augusti)
sofiaeolsson _ _ _ _ _ _ (Augusti)
Clashas +Hund _ _ Juni Juli Augusti
moa k40 _ _ _ _ _ _Juli augusti
Gojster _ _ _ _ _ _ _Juli
KlaraJ +Hund _ _ _ Juni
killroy04 +Hund _ _ Juni
Vet inte om jag förstod allting rätt. Det verkar som att en hel del av oss kan vandra i augusti och en annan del bara kan vandra i juni. Stämmer det? Finns det fortfarande intresse?
 
Tänker inte följa med men

Om Ni skall gå Abisko-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta och har tänkt Er att gå upp på Kebnekaise så är lättaste vägen upp på Kebnekaise från Singi via Durlings led. Sen antingen tillbaka till Singi eller så tar Ni med Er packningen och går ner via Västra leden. Mycket sten men det är det oavsett vilken väg Ni skall upp.

Sälka - Tarfala via Kuopervagge är garanterat mycket sten. Och ungefär 700 meters höjdskillnad eftersom Ni går från ungefär 800 höjdmeter till ungefär 1490 höjdmeter. Dock gåbart med hund eftersom jag har gjort det.

Ja, Durlings led är trevlig. Precis innan kaffedalen blir det lite jobbigt och det som var roligt på Durlings får man betala tillbaka på klättring över Vierramvarre, med fyll packning.
 
alternativa tipps

Har redan en planerad tripp men lägger in lite tips
Alternativ till er utan hund är flyg till Kiruna och buss/tåg till Abisko och sen gå söder.
Flyg med Norwegian om man bokar i tid betydligt billigare och slipper låååååång restid :p

Kanske vi ses.. lycka till :)
 
Ett fint tips, som inte kräver så mycket är att lägga till en dag och ta den alternativa vägen till Nikkaloukta från fjällstationen.

Svårt att förklara när jag inte har karta framför mig, men får försöka:

Först går man till Tarfala (som är ett underbart ställe, ät lunch vid sjön). Sen går man brant upp bakom stugan österut, mellan topparna. När det vänder neråt så håller ni syd-syd/öst och siktar på renvaktarstugan. Sen går ni upp lite och följer höjdkurvan på den östra sidan av toppen tills ni kommer till flera smösjöar, som syns på kartan. Här finns bra tältplatser. Vill minnas att sjöarna ligger på runt 700 möh.

Dag två följer ni stigarna ner i dalen och hamnar ungefär vid Lapdonalds, sen till bussen.
 
maschine _ _ _ _ _ Juni (Augusti)
sofiaeolsson _ _ _ _ _ _ (Augusti)
Clashas +Hund _ _ Juni Juli (Augusti)
moa k40 _ _ _ _ _ _Juli Augusti
Gojster _ _ _ _ _ _ _Juli
KlaraJ +Hund _ _ _ Juni
killroy04 +Hund _ _ Juni

Vet inte om jag förstod allting rätt. Det verkar som att en hel del av oss kan vandra i augusti och en annan del bara kan vandra i juni. Stämmer det? Finns det fortfarande intresse?

Ja det var så jag tolkat deras tidigare inlägg.
Bäst är att var och en fyller i när de kan.

Finns intresset kvar?
 
Jag är i alla fall fortfarande intresserad! :)
Fast jag går gärna en lite längre runda om det går (ungefär som jag skrev tidigare) och undviker kungsleden lite grann. Jag hoppas vi kan bli en liten grupp.
 
jag är på om det blir i mitten på juli, jag måste vara hemma senast 24 juli för att sedan sätta mig på planet till BC den 25 e juli då jag vart tvungen att boka om :/ .
 
Jag är fortfarande intresserad. Jag kan från den 15/7 och måste vara hemma senast 3/8. Jag går gärna också en lite längre runda.
 
Jag kan som sagt bara i slutet på juni, så om det är någon som fortfarande tänkt vandra då kan jag tänka mig att hänga på.
 
Lite off topic, men ingen som är sugen på Norge?

Finns ju massa där som är minst lika trevliga som runt Keb, ofta ännu mer spektakulärt!

Tänker på Joutenheimen, Rondane, Dovrefjell mfl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
Ennillaj Vandringskompis sökes Fjällvandring 11
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
qvinnaiy Vandringskompis Fjällvandring 0
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
pancake Vandringskompis?! Fjällvandring 34
Crille76 Vandringskompis! Fjällvandring 2
jakobg Vandringskompis sökes 29/8-6/9 Fjällvandring 1
Anders N. Vandringskompis sökes! Fjällvandring 0
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.