Vandringskompis kungsleden

Fint väder är aldrig fel ;) Aug är nog bäst på så sätt

Jo, men du kan väl fundera lite och så kan du väl dra iväg ett mail när du funderat klart eller hittat något annat vandringssällskap, kanske framemot maj någon gång, så får jag fundera lite också. Kanske höra omkring i vänskapskretsen en sista gång osv och se om det är någon du/jag missat att fråga. Ha det gott så länge:)
 
Hej.
Jag har också tänkt vandra Kungsleden i sommar.
Det kan hända att stugorna är fullbelagda.
Är det fint väder kanske jag går upp på Kebnekaise...var där 2012 i tjock dimma.
Annars fortsätter jag Kungsleden ner till Hemavan om jag och hunden hinner och orkar.

Kanske kan vi ta sällskap från Abisko om ni tål hundar.
Jag heter Clas 29år och hunden heter Elton, hane 1år Finsk Lapphund.
 
Hej!
Jag skulle också gärna vilja vandra i sommar! Jag vandrade i kebnekaisetrakten förra sommaren och det var jättefint! Jag besteg kebnekaise med guide (fast det var dimmigt). Gör det gärna igen fast från västsidan. Det är ju mycket folk vid stugorna men stf har som policy att alla får plats så de har en massa extra madrasser och filtar som man får sova på golvet med. Man kan också tälta vid stugorna. Det är mycket billigare och man får ändå använda bastu, kök, utedass m.m. Kungsleden kan kännas lite motorväg efter ett tag. Mitt förslag är att man tar lite vägar runt om kungsleden också. Då känns det som att man verkligen får se fjällen och inte bara dalarna.
 
Hej Clas och Moa! Härligt att intresse finns för lite vandringssällskap! Jag startar som sagt i Abisko på kungsleden för att under vägen ta lite egna rutter och avstickare, lite beroende på väder. Kebnekaise ger jag mig på om vädret tillåter.

Jag kör tält så sovplats är inget bekymmer för min del
 
Hej!
Jag tänkte också vandra i sommar. Och planen är att utgå från Abisko och eventuellt gå mot Kebnekaise. Det var några år sen jag var i det området så det är dags nu. Tanken är att jag ska gå med tält och inte följa någon led helt och hållet. Man kan ju alltid ha vissa stugor som backup om vädret skulle bli alldeles för dåligt. Jag har gått ensam de senaste åren men det skulle vara roligt med lite sällskap i år.
Jag heter Göran och är 42 år.
 
Hej!
Ingen som skulle vilja gå Kungsleden/Kebnekaise eller liknande i mitten eller slutet på juni? Jag vet att väderförhållandena kanske inte är optimala då, men åker till Kanada i juli så detta är enda chansen jag har att vandra i Sverige i sommar. Jag är flexibel med område/vandringsväg osv. vore bara kul att komma upp till Svenska fjällen i sommar. Jag är tjej, 26 år och har en hund (tik, saluki, 6 år) som är med mig på de mesta vildmarksäventyr och som jag gärna tar med.

/Klara
 
Hej!
Ingen som skulle vilja gå Kungsleden/Kebnekaise eller liknande i mitten eller slutet på juni? Jag vet att väderförhållandena kanske inte är optimala då, men åker till Kanada i juli så detta är enda chansen jag har att vandra i Sverige i sommar. Jag är flexibel med område/vandringsväg osv. vore bara kul att komma upp till Svenska fjällen i sommar. Jag är tjej, 26 år och har en hund (tik, saluki, 6 år) som är med mig på de mesta vildmarksäventyr och som jag gärna tar med.

/Klara

Jag skulle eventuellt kunna vara på , har velat se Kebnekaise i sommar igen då det var ett par år sedan jag var där men har bara möjlighet i juni då jag med åker till Kanada i början på juli. Funkar din hund bra med andra hundar? min lilla springare är en 3 årig hane vitschäfer/rotweilr jag är kille 23 år /Victor
 
Jag kan först andra veckan I juli och framåt.
Jag var som sagt I kebnekaiseområdet förra året och tänkte det kunde vara kul att gå den här rutten som jag inte gick förra året. Men jag är såklart flexiblel. Detta är bara en idé som någon annan kanske tycker låter kul?
Man går av tåget vid riksgränsen och vandrar två dagar till Unna Allakas
sedan går man till Alesjaure
Alesjaure-vistastugan
Vista-sälka
sälka-tarfala lite beroende på väder och om det är för mycket sten ;)
tarfala-kebnekaise
eventuell topptur
Den turen är 7 dagar och så behöver man lite fler dagar I kebnekaise. Kanske för lång tur eller?
Den bästa tiden är nog att vandra i augusti om det går för då är det som varmast skulle jag tro. Vi hade fantastiskt väder förra året I augusti, fast sannolikheten att man skulle få så fint väder igen är nog små. Veckan före oss hade de haft 4 grader.
 
Jag kan först andra veckan I juli och framåt.
Jag var som sagt I kebnekaiseområdet förra året och tänkte det kunde vara kul att gå den här rutten som jag inte gick förra året. Men jag är såklart flexiblel. Detta är bara en idé som någon annan kanske tycker låter kul?
Man går av tåget vid riksgränsen och vandrar två dagar till Unna Allakas
sedan går man till Alesjaure
Alesjaure-vistastugan
Vista-sälka
sälka-tarfala lite beroende på väder och om det är för mycket sten ;)
tarfala-kebnekaise
eventuell topptur
Den turen är 7 dagar och så behöver man lite fler dagar I kebnekaise. Kanske för lång tur eller?
Den bästa tiden är nog att vandra i augusti om det går för då är det som varmast skulle jag tro. Vi hade fantastiskt väder förra året I augusti, fast sannolikheten att man skulle få så fint väder igen är nog små. Veckan före oss hade de haft 4 grader.

Det här är ett alternativ som jag helt klart kan hänga med på. Jag kan också från andra veckan i juli. Allra helst från den 14 juli till 3 augusti, skulle kunna gå fram till den 10 augusti om jag får semester.
7 dagar plus extra dagar tycker jag inte är för lång tur. Tidigare har mina vandringar varit mellan 10 och 14 dagar. Förra året gick jag Padjelantaleden två sista veckorna i juli, och det var mellan 4 och 30 grader.
 
Jag skulle eventuellt kunna vara på , har velat se Kebnekaise i sommar igen då det var ett par år sedan jag var där men har bara möjlighet i juni då jag med åker till Kanada i början på juli. Funkar din hund bra med andra hundar? min lilla springare är en 3 årig hane vitschäfer/rotweilr jag är kille 23 år /Victor

Hej Viktor!

Vilket sammanträffande att du också ska till Kanada, vart någonstans?
Min Faiza går fint ihop med andra hundar när hon väl lärt känna dem. Hon kan vara lite tjurig och säga ifrån om den andra är för påflugen, men så fort hon känner sig trygg är det ingen fara. Om man vandrar och hon har annat att tänka på så släpper eventuella spänningar fort. För mig passar någon gång mellan 10-30 juni. Men vi kan ju höras via pm om du fortfarande är intresserad.

/Klara

(haha, jag är bara 25 år förresten, inte för att det spelar så stor roll, måste tänkt på annat när jag skrev inlägget ovan).
 
Sammanställ

Jag är flexibel och har inte bestämt när jag ska ha semester.
Så tidpunkt och fördväg kan jag anpassa mig efter.
Jag har ev. en utbildning i början av Juni och början av Augusti


Jag togg mig friheten att sammanställa intresset innan det blir många inlägg
fritt tolkat tidpunkten vi kan tänka oss en vandring.

maschine _ _ _ _ _ Juni (Augusti)
sofiaeolsson _ _ _ _ _ _ (Augusti)
Clashas +Hund _ _ Juni Juli Augusti
moa k40 _ _ _ _ _ _Juli
Gojster _ _ _ _ _ _ _Juli
KlaraJ +Hund _ _ _ Juni
killroy04 +Hund _ _ Juni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
Ennillaj Vandringskompis sökes Fjällvandring 11
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
qvinnaiy Vandringskompis Fjällvandring 0
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
pancake Vandringskompis?! Fjällvandring 34
Crille76 Vandringskompis! Fjällvandring 2
jakobg Vandringskompis sökes 29/8-6/9 Fjällvandring 1
Anders N. Vandringskompis sökes! Fjällvandring 0
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.