Vandringserfarenheter av Karesuandofjällen

Hej,

Har snöat in lite på ett par turer i STF:s gamla "Fjällturer i Norra Lappland" från 1954.

Undrar om någon har erfarenheter av turkombinationen Laimoviken till Treriksröset (via Råstojaure), sedan Treriksröset till antingen Skibotn eller Kvesmenes i Norge, sedan Skibotn/Kvesmenes till Övergård, därefter Övergård ned till Torne Träsk genom DIvidalen.

Som ni ser går denna tur delvis genom Esranges nedslagsområde.

/Mats

Hej,

Har snöat in lite på ett par turer i STF:s gamla "Fjällturer i Norra Lappland" från 1954.

Undrar om någon har erfarenheter av turkombinationen Laimoviken till Treriksröset (via Råstojaure), sedan Treriksröset till antingen Skibotn eller Kvesmenes i Norge, sedan Skibotn/Kvesmenes till Övergård, därefter Övergård ned till Torne Träsk genom DIvidalen.

Som ni ser går denna tur delvis genom Esranges nedslagsområde.

/Mats

Ingen som hade vandrat i dessa trakter?

/Mats

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kargt och oerhört vackert

2002 gjorde jag en kombinerad vandring/fiske-tur på 15 dagar i Rostuområdet med omnejd. Jag startade i Keiniovuopio, lämnade bilen på Finska sidan om Könkömääälven. Vandrade och fiskade mig ner åt sydväst till det så kallade Sandåslandet i trakterna kring Råstojaure. Det jag kan säga är att det är ett fantastiskt vackert och mycket kargt landskap. Fantastiskt fint fiske. Kirunakortet rekommenderas!. För övrigt är området lättvandrat och inga svåra vad som jag stötte på.
Det enda som jag personligen tyckte var lite störande, var all flygtrafik med fiskesugna turister som skall till och ifrån fiskecampen i Råstojaure. Det kan man naturligtvis undvika genom att inte uppehålla sig så nära den aktuella fiskecampen. Viss provianteringsmöjlighet finns på campen om man till nöds skulle vilja nyttja det.

God tur!

Lars Östlin

Vi är precis hemma från en tur mellan Kattavouma och Keinovuopio. Det var en fin tur i ett väldigt särpräglat område, olikt allt jag vandrat i tidigare, väldigt vida vyer och små höjdskillnader. Det enda jag kan anmärka på är att leden är bitvis lite dåligt markerad, i synnerhet kring bron över Giehpajohka. Det känns som om den en gång i tiden varit väldigt väl markerad men inte underhållits så väl. Däremot är det broar över varje tänkbart vattendrag. Vissa kortare sträckor är väldigt blöta och eventuella spänger kan ligga 5-10 cm under vattenytan. Området sägs ligga i regnskugga, och det är väldigt platt så de småbäckar som man brukar se överallt i fjällen finns helt enkelt inte, så vattenflaska rekomenderas.

Vi lämnade leden vid Golguutjavri och genade över fjället mot leden till Keionvuopio och det var ett par kilometer där som var rätt jobbiga; stora block, raviner och frodig vegetation. Sedan var leden sönderkörd av fyrhjulingar på myrarna. Det finns alltså antagligen bättre slutpunkter.

Det är lite besvärligt att ta sig till och från området. Vi fick båtskjuts från Torneträsk ( där tåget inte stannar utan man får byta till buss). Fördelen med att sluta i Keinovuopio är att det går en buss på andra siden älven ( i Peera, ingen hållplats utan man får vinka till bussen). Vi lyckades få till det så att vi kunde ta oss ner till Narvik på en dag ( byte i Nordkjosbotn), en tur som jag verkligen kan rekommendera. Någon dag i veckan kan man åka söderut istället till Karesuvanto, gå över älven och efter några timmars väntan ta bussen från Karusuando till Kiruna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips