Vandring runt Teussajaure?

Hej är det någon som har erfarenhet av att vandra från Teussajaurestugan österut mot sjötutloppet och strömmarna/älven? Kan man gå längs med sjön ? (Ser kuperat ut) Eller ska man gå uppe på höjderna och sen ned mot sjötutloppet?
Har fundering på att fiska i detta område år 2014 och vill inte flyga helikopter ut. Detta är ju orösad terräng därav frågan. Tacksam för svar oavsett vägval....

Det är brant och otillgängligt att gå utmed sjön, jag hade valt att gå uppe på fjället. Bilderna nedan (från i somras) visar norra sidan sett från båtlänningen mitt emot Teusajaurestugorna. Undre bilden ger vyn mot sjöns södra utlopp.

Bilagor

• 012.jpg
    012.jpg
    57.2 KB · Visningar: 372
  • 011.jpg
    011.jpg
    54.3 KB · Visningar: 364

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Gått på båda sidorna om strömmen ut från sjön

Det är ett antal år sedan, vi gick upp på "södra" sidan, denna var bra fram till slutet då vi fick klättra upp på berget (en bra bit vill jag minnas) som tur var fanns en fiskare i båt som skjutsade oss över till "norra" sidan (d.v.s. samma sida som stugan ligger på. Vi gick utefter strömmen och vad jag vill minnas var det en stig. När vi kom längst ner vadade vi över och fortsatte på södra sidan ner till vägen. Denna strecka bestod till stor del av renstigar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips