Vandring runt Teussajaure?

Hej är det någon som har erfarenhet av att vandra från Teussajaurestugan österut mot sjötutloppet och strömmarna/älven? Kan man gå längs med sjön ? (Ser kuperat ut) Eller ska man gå uppe på höjderna och sen ned mot sjötutloppet?
Har fundering på att fiska i detta område år 2014 och vill inte flyga helikopter ut. Detta är ju orösad terräng därav frågan. Tacksam för svar oavsett vägval....

Det är brant och otillgängligt att gå utmed sjön, jag hade valt att gå uppe på fjället. Bilderna nedan (från i somras) visar norra sidan sett från båtlänningen mitt emot Teusajaurestugorna. Undre bilden ger vyn mot sjöns södra utlopp.

Bilagor

• 012.jpg
    012.jpg
    57.2 KB · Visningar: 366
  • 011.jpg
    011.jpg
    54.3 KB · Visningar: 355

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gått på båda sidorna om strömmen ut från sjön

Det är ett antal år sedan, vi gick upp på "södra" sidan, denna var bra fram till slutet då vi fick klättra upp på berget (en bra bit vill jag minnas) som tur var fanns en fiskare i båt som skjutsade oss över till "norra" sidan (d.v.s. samma sida som stugan ligger på. Vi gick utefter strömmen och vad jag vill minnas var det en stig. När vi kom längst ner vadade vi över och fortsatte på södra sidan ner till vägen. Denna strecka bestod till stor del av renstigar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips