Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet?

Hej,
Undrar om någon vet om denna färdled i Stora Sjöfallet som jag tänkt mig och vore tacksam för kommentarer. (Har två ungdomar 14 & 15 med mig denna gång så jag vill ha en rätt så bekväm tur med endast lättare vad, enklare toppbestigningar och bra tältplatser). Tänkt gå på "hyllan" söder om Kallaktjåkka från Ritsem till Vakkutavara, med topbestigning av Kallaktjåkka, samt Gåppetjåhkka eller Rahpattjarro. Någon som har erfarenhet av denna färdväg? Inte hittat just något i litteraturen.
Tacksam för svar, Daniel

Angående just litteraturen finns en kortare artikel om massivet i nr 3/2010 av Svenska Fjällklubbens tidskrift Fjället. Kolla även Okända fjäll av Tore Abrahamsson.

(...och berätta gärna hur det gick sedan, då jag sneglat på området själv flera gånger :) )

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,
Undrar om någon vet om denna färdled i Stora Sjöfallet som jag tänkt mig och vore tacksam för kommentarer. (Har två ungdomar 14 & 15 med mig denna gång så jag vill ha en rätt så bekväm tur med endast lättare vad, enklare toppbestigningar och bra tältplatser). Tänkt gå på "hyllan" söder om Kallaktjåkka från Ritsem till Vakkutavara, med topbestigning av Kallaktjåkka, samt Gåppetjåhkka eller Rahpattjarro. Någon som har erfarenhet av denna färdväg? Inte hittat just något i litteraturen.
Tacksam för svar, Daniel

Jag skulle rekommendera dig att ta Sitasvägen upp till kalfjället innan du viker av mot Kallktjåhkka då skogen upp från Ritsem är rätt snårig och svårvandrad. Väl däruppe är det lättvandrat med som jag minns bara ett vad som utmärkte sig. Dock har jag aldrig gått till Vakko, bara till Teusajaure. Men det är otroligt fint däruppe!

Förra året besteg jag samtliga toppar i Kallaktjåhkkåmassivet (inklusive utlöparen Gahppetjåhkkå och exklusive Rájvotjåhkkå) genom en travers i nordvästlig riktning. Det var en väldigt strapatsrik tid, där jag för det mesta blev tvungen att smälta snö för vatten. Inga av topparna är speciellt svåra (utom då det som förra året ligger metervis med rutten snö på t ex Kallaktjåhkkå). Massivet är i min åsikt klart tråkigare än de mer toppiga i Sarek och Kebnekaise, men utsikten från Gáppetjåhkkå, vyn åt väster mot glaciärnischen från Slädotjåhkkå, utsikten norrut ftån Kallaktjåhkkå, samt utsikten från topp 1664 är höjdpunkter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips