Turförslag tälttur Stora Sjöfallet?

Jag och ett par kompisar ska gå på tälttur kring Stora Sjöfallet i slutet av februari. Vi har fyra dagar till förfogande för själva turen.

Vi kommer att ta bil till Stora Sjöfallets turistanläggning.
Det är ju t.ex. möjligt att sedan ta bussen till Ritsem och utgå därifrån, kanske passera Akka och tillbaka åt sydost?

Satt och tittade lite på kartan här och tänkte kanske först över dammen från Ritsem mot Akka, sedan söderut mot Gassalakko, följa Guhkesvagge, runda Niendotjahkka, sedan mellan Njavvetjahkka och Slugga och tillbaka till Stora Sjöfallets turistanläggning.. Någon som har några kommentarer om det?

Vi kommer ha ett par hundar med oss för lite draghjälp.

Är det någon som har tips om en rimlig fyradagarsrunda i krokarna?

Om ditt förslag

Hej!
Jag tycker att ditt turförslag är bra. Tidsmarginalen för dåligt väder kunde vara bättre. Du har kanske sett att Bussen till Ritsem börjar gå först 24 februari?

Du måste ta hänsyn till att isarna är ovanligt dåliga i år. Från Ritsem finns det markerad led till Akkastugorna så där är det säkert om leden är öppen. Öster om Akka är det risk för lössnö innan ni kommer upp på Kasalako. Åker ni söder om Akka via Kisoris är det förmodligen bättre snö och kanske gamla spår. Nedströms Stora sjöfallet är enda möjligheten att komma tillbaka till bilen att använda vinterleden vid Saltoluokta Turiststation. Uppströms Stora Sjöfallet kan man alltid komma över vid Suorvadammarna. Försök i så fall att finna skoterspåret som går förbi Njavvejokken och som leder ner till renhagen vid södra dammen. Med lite tur är skoterspåret uppkört, i annat fall kan det bli en besvärlig sträcka om det är lössnö. Om ni i stället väljer att från Slugga åka över Petsaure kan ni nog räkna med att det finns hårda spår att följa. Väljer ni det alternativet är det förstås bättre att parkera bilen vid Kebnats där vinterleden till Saltoluokta börjar.

En liten undran: varför göra turen i februari när allt är så behagligare i april?
Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för bra svar! Jag återkommer nog med fler frågor.

Anledningen till att skida i februari är att vi ska på isklätterträffen i Stora Sjöfallet första helgen i mars och vill gå på tur när vi ändå var i krokarna.

Vi gick över skalet vid Borgtoppen och ner på baksidan Akka. Ta med rep och fira ner er på baksidan. När vi var där var lavinfaran överhängande så vi valde att fira nerför de brantare partierna. Tillbaka till Ritsem. Det var en fin tur. Det är lönt att vänta till sent innan man tar sig över skalet. Min karta är i Småland så kan inte ge detaljerade tips. Det var så mycket nysnö i i området att vi fick gå hela vägen vilket kortade turen betydligt. Från Ritsem är det kul att åka över Sveriges backigaste sjö. Min kollega kunde inte förstå hur det gått till när isen ser ut som ett backlandskap.

Tyckte isarna såg trevliga ut i Stora sjöfallet. Inte förvånad att det klättras där. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips