Vandring och tältning i Skåne

Hej!

Jag söker tips på bra områden (gärna i närheten av Lund) som är lämpliga för vandring och camping.

Bonus om det finns eldningsmöjligheter och är i närheten av en sjö.

Tack på förhand!

Tjena!

Då rekommenderar jag Häckeberga skogarna,Romelåsen. Ligger ca 1-2 mil ifrån Lund. Finns allmänna kommunikation dit om du inte är bilburen. Skåneleden går genom hela området. Ett stort o fint område :)

/Nicklas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske inte precis i närheten av lund men det jag har gjort ett antal gånger är att ta tåget från Lund till Höör. Där man ex kan gå till dagstorpssjön eller tjörnarps sjön eller någon av alla de andra sjöarna.
Där finns gott om vinskydd, eldplatser och småsjöar. Relativt finn natur men ett minus skulle kunna vara att det är ganska många andra som också är där o vandrar. Fast kanske inte nu på vinterhalvåret. Men hur som helst så kan de rekommenderas ifall du ska iväg över helgen :)

// Hemme

Skåne är kommunikationstätt, du kan enkelt starta på en utstation och resa hem via en annan. T ex ta tåget till Åstorp och res hem med bussen i andra änden av Söderåsen.

Skåne är kommunikationstätt, du kan enkelt starta på en utstation och resa hem via en annan. T ex ta tåget till Åstorp och res hem med bussen i andra änden av Söderåsen.

Jag får bumpa den här tråden lite. :) Det där har jag satt i system. Just för Söderåsen tog jag tåget till Åstorp och gick sedan till Klöva Hallar, där jag sedan gick mot V Sönnarslöv och tog bussen därifrån. Nästa tur blev tåg till Klippan, gick till Klöva Hallar och fortsatte sedan därifrån till Skäralid. För fortsatt vandring på Skåneleden här har jag haft hållpunkter i Röstånga, Höör/Frostavallen, Sösdala, Hässleholm och nu senast den lilla byn Hörja.
Då har man etapper på 25-30km. Ofta får man som bonus några extra km med sträckan från stationen dit man tänkt gå.
Min nästa etapp blir Hörja - Vittsjö, påföljande Vittsjö - Åsljunga och sen upp på Hallandsåsen mot Båstad i etapper jag inte planerat ut, men räknar med att det ska funka. Flera etapper har jag tagit nu i vinterlandskap med frusen mark, men nästa får bli när det tinat upp.

Förra sommaren gick jag Helsingborg - Båstad utmed hela kusten etappvis på motsvarande sätt.

Det funkar väldigt bra på det stora hela. :)

Det knivigaste är att räkna ut på ett ungefär hur lång tid man har att gå, och sen passa in det någorlunda med en avgång dit man ska och samtidigt slippa vänta. I det läget är det bra att ha ett större samhälle som mål.

Så man kan gå Skåneleden utan att planera eller tvingas övernatta på vägen.
Det är superbra. :) Och helt underbart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips