Vandring med hund

Vi har en schäfer om vi brukar klövja ibland.
Min erfarnenhet är att det är bra om man har skor på hunden vid klövjning.
Speciellt om den ska bära tungt.
Annars behövs det nog inte om den inte har känsliga tassar.

mvh
/Håkan
 
Kebnekaise

Vi har precis kommit hem efter en veckas vandring. Vi var upp på Kebnekaises sydtopp tillsamman med vår hund. Det gick mycket bra.

Vi hade hunden lös större delen av vandringen. Vår hund fick "jobba" själv då den fick bära sin egen mat. Hundar som jobbar jagar inte! Vi tror att man själv känner och vet var gränsen går för den egna hunden. Därmed är hundägaren själv kapabel att avgöra när hon kan ha sin hund lös.
 
Jag kan starkt rekommendera att ta med dig hunden på vandringen, jag var uppe vid Sylarna i juni med min då 11 månaders Rottweiler och han älskade det, han lärde sig att kyla sig i bäckarna och på snön, han vilade när vi gjorde det.
Han gick lös 99% av tiden och höll sig till oss hela tiden förutom någon liten jakt på en och annan fjällpipare i ungefär 40 meter:)

Vi åker upp igen nästa vecka, det ska bli grymt!!

Jag väntar med att klövja honom tills han röngats vilket kommer att ske under hösten, är allt ok så kommer han att få bära sin egen mat till vårens första tur, jag måste bara träna in honom under vintern.

Angående tassar så är det absolut inga problem, jag kollade av dem med jämna mellanrum under
färden och det blev inte tillstymmelse till åverkan på dem.

Vad man ska tänka på, inte minst om man har en stor hund är att man har första hjälpen utrustning och kortisontabletter för tex. huggormsbett, det kan avgöra liv och död för hunden.

Titta gärna in på mitt picasa album och kolla lite hund i fjällen bilder!
http://picasaweb.google.com/fredrik.soders/FjLlvandring200706

Alla hundar förtjänar en fjälltur då och då:)

Lycka till med jycken!
 
Husse & matte förtjänar oxå en fjälltur ibland :)

Alla hundar förtjänar en fjälltur då och då:)

Håller helt med, alla hundar förtjänar en fjälltur, därför offrar och späker vi oss genom att ta med vår labrador på två veckors vandring i sommar. Han gillar det skarpt, han älskar att jobba och få utmaningar!! Kopplad får han nog vara även i fortsättningen, man vet aldrig vad renvittring kan få för effekt.

Fundera även på huruvida vandringen ökar eller minskar din hunds motion jmf med vardagen hemma. Det kan avgöra om du skall ge den mer eller mindre foder. Högenergifoder kan vara en lösning om vandringen innebär ökning av motionen. Den ger mer enerig per volym och är därmed mer "vandringsoptimerad", båda avseende energivärde och packningsvolym.

/Leif
 
Håller helt med, alla hundar förtjänar en fjälltur, därför offrar och späker vi oss genom att ta med vår labrador på två veckors vandring i sommar. Han gillar det skarpt, han älskar att jobba och få utmaningar!! Kopplad får han nog vara även i fortsättningen, man vet aldrig vad renvittring kan få för effekt.

Fundera även på huruvida vandringen ökar eller minskar din hunds motion jmf med vardagen hemma. Det kan avgöra om du skall ge den mer eller mindre foder. Högenergifoder kan vara en lösning om vandringen innebär ökning av motionen. Den ger mer enerig per volym och är därmed mer "vandringsoptimerad", båda avseende energivärde och packningsvolym.

/Leif

Jag hade också lite funderingar på detta första gången jag var iväg men min upplevelse är att hunden inte äter mer trots förhållandena utan snarare tvärt om, jag använder Magnussons foder för aktiva hundar och portionspackar dagliga ransoner, det funkar bra för mig och min jycke.
Visst blir det en del rester som åker med också.
 
Har vandrat med hundar i 15 års tid. Enda gången ett par "kängor" skulle varit bra att ha var då vi gick Trepassleden i Kebnekaise-området, med flera dagar av rent stenskravel. Varierad vandring stig/sten eller enstaka dagar eller toppturer (inkl. Keb) med mycket sten har aldrig vållat några problem, trots långa etapper. Gissar att lerig fjällstig ofta är snällare mot tassarna är vad vanlig asfalt är. Klövjeväska (där de bär så mycket mat de orkar), ca 5 m lång lina, handduk, lite godis och skålar är vad vi brukar ha med oss. (Första hjälpen inbillar jag mig att till stor del är det samma för hund som människa... ex. bandage, sårprylar, salva.)

Därutöver tål att tänkas på ev. skyddsutrustning för den egna sovsäcken för det fall att ni tänker dela tält med blöt vovve. (Att låta vovve sova i absiden är inte alltid helt lyckat, då förbivandrande renar kan locka även den lydigaste vovven att ge sig av på nattlig jakt då husse och matte sover.)

Jo - en sak till... även hundarna plågas av knott och mygg. Har hänt att jag fått ta till en kam för att kamma ut "drivor" av knott som klättrat in i pälsen på huvudet och kring ögona. Likaså brukar vi i "svåra stunder" dela broderligt på myggmedel.

Vad gäller boende i STF-stugor har jag övervägande positiva erfarenheter. Eller vad sägs om egna filtar att lägga på golvet åt blöt och frusen kompis.

Ris däremot går till tågbolagen (f.n. Veolia, men lika illa oavsett operatör) som tvingar oss hundägare att sitta och trängas (samtidigt som vi får onda ögat av alla andra passagerare på väg till/från restaurangvagnen) i djurkupén natten igenom. Varför ska det behöva vara så svårt att ordna några djurtillåtna ligg- och sovkupéer - med tanke på såväl resans längd som antalet hundägare i Sverige?
 
Tack för alla svar!

Som vanligt när det gäller vandring är det testa som gäller, men detta har onekligen gett oss en massa bra tips. Kommer försöka få till en helg på Kinnekulleleden i mitten av september för att testa utrustning, oss själva och inte minst Rosa (schäfern). Återkommer med rapport såklart =)

MVH
/ Richard
 
Att ha med hunden är väl en självklarhet för de flesta hundägare. Jag, liksom många här verkar det som, har hunden okopplad rätt mycket.
Men enligt Naturvårdsverket strider detta mot allemansrätten.

Under tiden 1 mars - 20 augusti får därför inga hundar löpa lösa i skog och mark. Det bör tolkas som att hunden ska hållas i koppel.

Källa.
 
Jo jag har läst detta jag med. Som någon skrev, du känner din hund bäst och ef. det får man väl känna av vad som funkar. Vår hund springer max 4m framför och är alltid mån om att valla in hela flocken. Hon har aldrig dragit iväg på nåt bus. Om man inte räknar med den gången hon sprang hem från svärmor (vi bor 10min från varandra och hunden trodde att vi var hemma), eller den gången hon kom ner till sjön (ligger 5min från huset), för att hon såg att vi tog badkläderna men inte fick följa med.
Alla tycker väl givetvis att sin hund är speciell, men denna är verkligen speciell. Hon är helt fokuserad på flocken (oss), och bryr sig inte om något annat. Bäst är givetvis alfahonan (min fru), men sen kommer vi andra. Om hon fick skulle hon helst av allt sitta i en babydog (hundversionen av en babybjörn) på min frus mage hela dagarna, om det inte vankades paddling eller vandirng förstås. Skulle kanske se lite underligt ut med tanke på att hon ändå är en Schäfer ;)
 
Alla tycker väl givetvis att sin hund är speciell, men denna är verkligen speciell.

Hehe! :)
Min med ...

Citatet ovan innehåller ju formuleringen "bör tolkas", så det är ju egentligen bara att fortsätta som man alltid gjort. Skulle någon sedan anmäla mig som hundägare för att jag har hunden okopplad får väl en domstol avgöra om jag brutit mot någon lag.
Min hund, en jaktlabrador, verkar helt ointresserad av andra djur. Och under de åtta år han levat har han i stort sett alltid fått ströva fritt i skog och mark. Aldrig har jag sett minsta tendens hos honom att sätta efter vilt. Han håller sig som mest 20, 30 m ifrån husse och matte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
Jenny-73 Tips för vandring med hund Fjällvandring 4
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
Colonel_Anders En veckas vandring, med hund. Fjällvandring 16
Kruse Vandring med hund? Fjällvandring 1
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Aardwolf Vandring med hund Fjällvandring 4
pluh Ha med hund på vandring. Fjällvandring 18
Vandring med hund Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.