Hela Kungsleden med hund?

Hej.

Har vandrat en del tidigare, ca 3-4 dagar,den längsta turen varade 1 vecka.

Nu är det så att jag blir utan jobb i juni, o börjar plugga i mitten av augusti,tänkte då passa på att tillsammans med min Schäfer vandra hela Kungsleden=)

Schäfern är 4 år, A-höfter o oerhört pigg & stark...

men har lite frågor dock,har sökt o läst igenom tidigare trådar om Kungsleden, men undrar hur man gör när man är ensam på vandringen med hund, när man ska in o handla lite proviant längs leden i de olika livsbutikerna....

Binder man hunden utanför? Går det ens? Eller får man ta med hund in ( Antagligen inte?)
Min hund är helt hopplös när det gäller katter eller hundar om hon står uppbunden med mig i synhåll så att säga... Hon är oerhört stark..

Annars är hon lugn om jag håller i kopplet,då bryr hon sig inte.

Så hjälp tack!=)

Skulle inte tro att turen riskeras pga att du inte kan binda hunden utanför affären. Finns nog någon lyktstolpe, träd eller sånt. Det löser sig nog.

Det finns möjlighet att handla där det finns väg: Ammarnäs, Jäkkvik, Kvikkjokk, Saltoluokta och Abisko. Men även vissa STF-stugor har butik med varierande utbud, kolla STFs hemsida.

I STF-stugorna kanske du kan ta med hunden in, beror på stugvärden.

/Ulf

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips