Vandring med hund

Hej alla!

Nyreggad på detta forumet och redan imponerad av all information.

Nu har jag inte sökt efter just den här informationen, men jag startar en tråd ändå.

Min fru och jag är på gång ut i vildmarken tillsamans med våran Rosa (nej det är ingen ko, det är en schäfer). Just nu håller vi på att plocka på oss utrustning inför den kommande säsongen, för att göra några småturer under vintern och våren 2008. Till sommaren 2008 bär det iväg på en längre tur på åtminstone 1 vecka.

Nu undrar jag om det är någon som har några bra leder att rekomendera när det gäller vandring med hund. Rosa är mycket lydig och jagar varken rådjur eller katter (än mindre ren och fågel).

När det gäller utrustning har vi börjat kika lite på RuffWear. "Kängor" måste hon ju ha och en liten rygga för mat och ev. vatten. Något mer man behöver tänka på?

/ Richard
 
roccster; sa:
Rosa är mycket lydig och jagar varken rådjur eller katter (än mindre ren och fågel).

När det gäller utrustning har vi börjat kika lite på RuffWear. "Kängor" måste hon ju ha och en liten rygga för mat och ev. vatten. Något mer man behöver tänka på?

/ Richard

Till att börja med så tror jag inte det finns hundar som inte jagar ren om chansen ges. Håll hunden kopplad om du är på marker där det finns ren. Sen kan du ju klövja jycken och låta henne bära sin egen mat. Smörj in tassarna på kvällen om det behövs, och ta med första hjälpen för hunden också. "Kängor" vet jag inte vad det är, men det låter som nåt fånigt dom vill sälja på dig i affären ;)
 
Tack för snabbt svar!

Till att börja med så tror jag inte det finns hundar som inte jagar ren om chansen ges.

Klart hon ska kopplas i känsliga områden, men jagar något gör hon inte. Det springer rådjur framför nosen på henne och hon ställer sig snarare bakom oss. Det är en ganska speciell hund. Anledningen till det där med kängor är att hon har ganska känsliga tassar. Vi ska givetvis "träna" upp dem ordenltigt innan vi ger oss iväg. Var mest intresserad om någon hade erfarenhet av dessa: http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/product.asp?ItemId=51251&SectionId=5137

Inga tips på leder?
 
Begränsningar

Tyvärr krymper ju det intressanta fjällområdet ganska mycket när man skall ha hund med sig. Nationalparkerna är inte helt öppna för hundekipage sommartid.
Skall själv vandra med 5 mån vorsteh från Sitasjaure, via sälka, Nallo och Vitasdalen ned till Nikkaluokta.Blir första gången vi har hunden med, annars van med hund i fjället bl.a. under ripjakten.
 
öringen; sa:
Jag rekommenderar sökfunktionen :)

Har du testat att söka ef. saker med hund? Dryga 1000 svar och inte många som är direkt hundspecifika. Däremot så träffar man på leder som har hund i namnet. =)

17:- vs 750 låter ju inte helt fel. Jag kollar upp dessa från Snowdogs.

Tack!
 

avslutad210712

Gäst
roccster; sa:
...Nu undrar jag om det är någon som har några bra leder att rekomendera när det gäller vandring med hund. Rosa är mycket lydig och jagar varken rådjur eller katter (än mindre ren och fågel)...

Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta alternativt Vakkotavare är en standardrekommendation för min del oavsett om man går med eller utan hund. Och efter Kungsleden är du välkommen med hund samtidigt som det är lättvandrat och broat över alla besvärliga vattendrag. Just vad är det som är det jag upplever som besvärligast med hund för ju besvärligare vad desto mindre vill jag ha en hund att hålla reda på. Det som kan vara lite jobbigt med hundar är om de är ömfotade. I övrigt har de fördelen av fyrhjulsdrift där det är brant och besvärligt och jag skulle vilja påstå att där jag klarar av att vandra klarar hunden också av förutom då kanske ren klättring men det är inte vandring i mina ögon. Planerna är långt framskridna att ta med mig hunden upp på Kebnekaise i början på augusti.

När det gäller renar kan jag säga att det slår totalt slint i huvudet på de många hundar när de känner renlukten. Kan nämna att vi under midsommar var i skogen med mina föräldrar och deras hund som löpte då men när det dök upp färsk renspillning så var vår hund totalt ointresserad av löptiken. Och den enda gång när han tog ett vad som var djupare än att det bara var att gå över var när det stod renar på andra sidan. Han drog över vadet som en avlöning, struntade totalt i vattnet (och han är en badkruka av extrema mått) eller hur djupt det var. I vanliga fall brukar man verkligen få locka med honom i vattnet.
 
använder ruffwears klövjeväska med vätskesystem på vår hund.
inom tjänstehundsvärlden har det funnits "kängor" till hunden länge och är inget nytt påfund.
men om det behövs vid vanlig vandring torde väl vara för att man har en lite tyngre hund och vasst underlag att gå på.
 
Jeg anvender kløv og kängor fra RuffWear når min schäfer er med på tur.
Kängorna er fine når hængebroer skal forceres og hvor hun kan få kløerne i klemme elelr sidde fast. De er også fine hvis hun skulle få en skade på en pote.
 
Leder?

Hej Rickard.
Jag vet att det är fjällvandring som det pratas om här, men jag har även andra förslag.
Men en fin led i fjällen det är Jämt-Norgeleden den är 230Km och är en vacker led. Jag vet dock inte om hund är tillåten att ta med.


Sörmlandsleden är en vacker och naturskön vandringsled med många fina gamla byder och vackert landskap. http://www.sormlandsleden.se
Eftersom du bor i V-Götaland, mina gamla trackter. Då har du Bohusleden som också är en skön led. Den går från Södra Gbg till Strömstad 37 mil, du har också andra leder om man tänker på kortare turer, 5 - 7 dagar.
Exempel på några:

- Vildmarks-, Knalle - och Sjuhäradsleden.
Lägger du ihop dessa tre leder får du en sträcka av tot. 127km. Göteborg - Ulricehamn. Sid 107 i (Vandra i Sverige av Lars Magnusson)

- Tjustleden 210Km Leden börjar i Mörtfors (Ostkustleden) och slutar strax norr om Ukna (Östgötaleden)

Vill du ha andra förslag gå gärna in på min sida och kontakta mig där. http://www.black-diamond.se

//Lasse
[Ändrat av Raven_SE 2007-07-06 kl 12:45]
 
Hej Richard!

Jag och min sambo har fjällvandrat två gånger med vår hund, en nu 3-årig briardtik som heter Vilda. Första gången en 3-dagars vandring i skäckerfjällen och nu i år en 4-dagars i området kring blåhammaren/sylarna/gåsen. Båda ställena är vackra och lättvandrade (även om skäckerfjällen bara har vinterled). Området kring sylarna har något dramatiskare natur medan skäckerfjällen inte är så välbesökta och därför ger mer vildmarkskänsla.

I övrigt har jag inte så mycket råd att komma med beträffande rutter då jag hittils bara gjort dessa två fjällvandringar.
Dock kan sägas att så länge som det är frågan om vandring och inte klättring så klarar hunden allt som vi människor klarar plus lite till.

Beträffande utrustning till hunden: Vi har inte använt tass-skydd eller motsvarande men å andra sidan aldrig upplevt problem med Vildas tassarna innan. Vår vovve är lite känslig av sig när det kommer till klädmode så någon klövjeväska var det heller inte tal om, husse och matte fick bära maten.

Saker som vi har haft med och haft användning för:
*Fleeceoverall alt. täcke eftersom det kan bli riktigt kallt, framförallt på kvällarna.
*En superabsorberande handduk att torka träskiga hundar med inför kvällens tältsovning. (inte skoj med en fjällmyrsblöt hund i tältet).
*Motgift mot huggormsbett (vet inte om det är så aktuellt i fjällen men väger i princip inget, tar i princip ingen plats och avhjälper en katastrof om olyckan ändå är framme).
*Givetvis en välutrustad försthjälpen-påse (nödvändigt både för hund och människa) eventuellt kompletterad med inflammationshämmande/smärtstillande preparat för hund om hälta skulle uppstå. Diskutera detta isåfall med er veterinär i förväg.
*En påse med mutor (i Vildas fall minifrollic) är såklart bra att ha till hands som belöning/motivationsmedel.
*Matskål i syntet-tyg, lätt och platsbesparande.


Även Vilda är tämligen speciell av sig och iakttager och förföljer med stor nyfikenhet flugor och fjärilar medans hon tycker att större djur är rätt pestiga. Vi ville ändå försäkra oss om att visa respekt för rennäring, djurliv samt medvandrare. I praktiken: Vi hade henne lös (under ständig uppsikt) merparten av tiden men var noga med att hon skulle hålla sig inom en radie av ca 10-15 meter samt att vi ovillkorligen kopplade henne då vi var i närheten av andra människor eller när det fanns tecken på ren i närheten.

Sammantaget kan jag varmt rekomendera att vandra med hund! God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
Jenny-73 Tips för vandring med hund Fjällvandring 4
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
Colonel_Anders En veckas vandring, med hund. Fjällvandring 16
Kruse Vandring med hund? Fjällvandring 1
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Aardwolf Vandring med hund Fjällvandring 4
pluh Ha med hund på vandring. Fjällvandring 18
Vandring med hund Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.