Jag skulle rekommendera Jämtlandstriangeln!

Jag har gjort en vandringsfilm som visar hela sträckan och går igenom en del tips och bra att veta om leden som kan ses här:

 
Det finns även Camping och stugor i Flåm. Vi hyrde cyklar och turistade runt i området.

Nu är framkomligheten i Norge svårt p.g.a översvämningarna, och jag har sett lite bilder och hört från sambons släkt att det är helt galet just nu.
Det får vi väl ändå hoppas inte håller i sig till nästa sommar. Eller att det händer nästa år också. :oops:
 
Opps käne jag när jag läste ditt inlägg. Sedan kom en massa konstiga tankar som att det kanske är en dröm från yngre dagar att fjällvandra men självklart har du koll på din mammas möjligheter och styrkor. Själv 70+ tänker jag ta en solovandring i Vålådalen i närtid så jag är ganska väl inläst här. Vålådalen till Lunndörsstugorna är 12 km när ni kommer dit känner ni om ni vill stanna och bo i stugan eller gå vidare mot Vålåstugorna och tälta på valfri plats Hur det är blir så kommer ni nog att få en fin tur.
Trevlig vandring på er båda
 
Tack för förslaget.

Du får helt enkelt lita på att min bedömning av läget är rimlig. Det här har inte med romantik att göra, däremot har hennes intressen och önskemål fått stå tillbaka i stort sett hela hennes liv till förmån för min pappa, både hans intressen men också hans svikande hälsa de senaste 15 åren. Nu är det inte så längre. Men om det ska bli av så måste det bli av nu, för vi blir ju som bekant inte yngre med åren.
 
Det finns även Camping och stugor i Flåm. Vi hyrde cyklar och turistade runt i området.

Nu är framkomligheten i Norge svårt p.g.a översvämningarna, och jag har sett lite bilder och hört från sambons släkt att det är helt galet just nu.
Detta vet jag men ej läst om att det var aktuellt i höst utan allmän info om lämpliga områden
Jag har tid varit aktiv på fjellforum.no där finns nog mer aktuell info
 
Kan ju upplysa om att ev kondis snabbt försvinner.
Jag är 64 och stlällde in åretets tur och slutade gå regelbundet och nu ca 1 m uppehåll så var det en pina första 20-30 min fast tränat regelbundet i 50 år.
 
Tack för förslaget.

Du får helt enkelt lita på att min bedömning av läget är rimlig. Det här har inte med romantik att göra, däremot har hennes intressen och önskemål fått stå tillbaka i stort sett hela hennes liv till förmån för min pappa, både hans intressen men också hans svikande hälsa de senaste 15 åren. Nu är det inte så längre. Men om det ska bli av så måste det bli av nu, för vi blir ju som bekant inte yngre med åren.
Jag blev personligt berörd av din trådstart. Mycket känns igen från min egen nyfikna mamma, som till skillnad från min pappa älskade att ge sig ut på (i alla bemärkelser) okända stigar. Jag är så glad för att jag hann få med henne på ett antal äventyrligheter. Hon var väl över 70, när hon traskade över snöfälten i Jungfraumassivet så jag knappt hann med. På kvällarna var hon helt utmattad, men lycklig som få gånger i sitt krigsmärkta liv.
Du gör något viktigt, men vänta inte för länge.
 
Detta vet jag men ej läst om att det var aktuellt i höst utan allmän info om lämpliga områden
Jag har tid varit aktiv på fjellforum.no där finns nog mer aktuell info
Jag vet att det inte var aktuellt nu, men gjorde en liten avstickare om hur läget är just nu i Norge.
 
Jag tänker spontant Jämtland, om än inte triangeln, just för att det går att nå inom rimlig tid även från Skåne med bil om det är för knöligt att få tag på tågbiljetter till rimliga priser. Man får mycket fjäll för pengarna i Jämtland. Det är därför jag frågar för det finns ju andra ställen i den här världen (och det kanske ser bättre ut med tågtrafiken nästa sommar). Jag måste erkänna att jag aldrig satt min fot i Norge även om jag stått och tittat på norska sidan vid flera tillfällen när jag varit ute. Det hade varit kul att få lite tips från den sidan också.
Det finns mycket Sydnorge på min sajt, bl a: http://huthyfs.com/nortrek.html och de många berättelserna på sajtens hemsida.
 
Jag är inte 80 år. Jag är inte ens 79, det blir jag om 9 dagar. Jag kan se på min sajt att mitt vandrande har beskrivit en båge, med höjdpunkt kring 60-årsdagen med min längsta vandring (31 dagar i Pyreneerna) och längsta vandringssomrar, upp till 6 veckor.

Jag kan lätt se hur å ena sidan mina fysiska förutsättningar förändrats men även mina psykiska -- jag var som beslutsammast och kanske dristigast kring den tiden, men samtidigt allt långsammare i knölig terräng och med allt fler skavanker i kroppen.

Min sista alpvandring började på min 75-årsdag i Surcuolm och slutade efter 9 dagar på San Gottardo-passet, med plötslig skrikande värk i ryggen. Redan ryggbesvären motverkade en fortsättning, därtill kom pandemin, som för min del omöjliggjorde resor. Under åren 2020 och 2012 var det cykling i Östertgötland med grannlän som gällde.

2022 vågade jag mig på två låglandsturer, i Jönköpings och Skåne län. Då kände jag av min artros i ena knäet. I år försökte jag mig på en tur i F-län, men gav upp -- jag kände av mina båda artroser för mycket och hade dessutom besvär med de ovanligt dåligt konstruerade stättorna. Eller om jag bara var uttråkad.

Min poäng är att det inte bara handlar om åldrande, kondition, styrka. Kroppen slits. Ger man sig in på sådant som vandring ska man ha bra koll på sådant, och testa mindre anspråksfullt i början, för att inte skada sig. Iår har jag satsat mer på lägren, fem-sex fria, en swishcamping, en försäsongscamping och ett misslyckat försök -- det var alldeles för kämpigt att ens leda en cykel till det tilltänkta lägret (istället för en skogssjö blev det en camping nära Roxens stränder).

Jag kan numera glädjas åt vad jag varit med om, inte ledsen att jag tvingats sluta, men mer kanske över att jag började så sent, vid 45 års ålder. Med tanke på min kondition i den åldern var det nog ett par riktiga kraftprov jag gick miste om.
 
Hej klart ni/hon ska till fjälls! Jag har just avslutat en tur med farsan, 80år, i Lapplandsfjällen. I ok form men ingen atlet. Är man pigg, frisk och van att vara i naturen så går det bra. Vi valde stugor för att ha lätt packning. En tur på 3-5 dagar men lite kortare dagsetapper på 12-15km, och led. Gärna en flexibel hemresa eller reservdagar så man kan stanna i en stuga vid dåligt väder. I år flög han in till Staloluokta i Padjelanta (dit jag gick) och sen gick vi ut ihop i bekvämt tempo. Förra året gick vi en bit på Kungsleden ihop med 79årsdag i Tarfala. Rekommenderar Padjelanta som har bra led, många stugor, vacker fjällnatur, och inte överbelamrat med turister... Och stavar är toppen...
/ Mårten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.