Vandring kring och på Kebnekaise

Hej!
Jag har tillsammans med två kompisar planerat att bestiga Kebnekaise, både Sydtoppen och Nordtoppen. Ingen av oss har varit där tidigare så vi är inte så bekanta med området. jag har vissa funderingar att gå på kammen mellan de båda topparna, men frågan är om det krävs en viss utrustning, såsom stegjärn eller liknande för denna uppgift?
// Björn Olander

Utrustning

Någon som har koll på vilken sorts utrustning som då kan bli nödvändig, samt var man billigt och bra införskaffar den?

/En av kompisarna

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Beror helt på när ni tänker gå kammen.

I juni kan det var perfekt snö som du sjunker ned i ett par decimeter. Då kan man gå runt sydtoppen och hålla sig nån meter under kammen genom att sparka ut steg, ja till ochmed utan stegjärn om man bara vågar. ((OBS detta är inget jag rekommenderar!! Tycker man alltid ska ha utrustning samt kunskap hur man änvänder utrustningen när det gäller denna rygg...))

I augusti kan vägen vara en kniveggsvass iskam, med endast nån decimeter att balansera på. Då är kunskap, stegjärn, isyxa, rep, etc. ett måste!!

Utrustning

Nån som har ett bra tips på var man för en billig penning införskaffar utrustning såsom stegjärn och isyxor samt lämpliga kängor?

Northstar säljer stegjärn av märken "Kong". Ett av det billigare märkena på marknaden som faktiskt har helt ok kvalite. Deras isyxor ger jag dock inte mycket för. Håll dig till dom mer kända märken som Cassin, Petzl, etc.

Kolla aven Addnature som också har ett riktigt ra utbud på billiga grejer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips